Julaften nærmer seg med stormskritt, og kjøpesentrene er stappfulle av besøkende som skal handle de siste gavene til familie og venner. Fjerde kvartal, og især desember måned, er den desidert viktigste sesongen for de fleste norske varehandler. Ferske tall fra Virke viser at omsetningen i julehandelen har falt 6,3 prosent fra uke 50 i fjor til uke 50 i år.

– Totalt vil nok ikke omsetningene bli like høy som i fjor på kjøpesentrene, men vi har sett en betydelig økning i handel på nett, sier Virkes direktør for faghandel, Bror William Stende.

Nille-sjef Kjersti Hobøl har gjort butikkene klare med nisser, lys og juleservietter og sier omsetningen i Nille blir høyere per butikk i år enn i fjor. Hvor mye penger det er å tjene i julen kommer an på hvor stor konkurransen er på netthandel, mener hun.

Men Nille-sjefen trekker også frem en helt annen totalt upåvirkelig faktor som lammer lønnsomheten til norske varehandelselskaper.

Kjøper nesten halvparten i dollar

– Hvordan er det å tjene penger i julen?

– Jeg tror det kommer helt an på hva du selger og hvor stor konkurransen er på blant annet netthandel. Det er mer og mer krevende i detaljhandel å klare og tjene penger. Det viser alt som skjer med tanke på konkurs og nedleggelser. Det har ikke bare med netthandel å gjøre. Jeg mener også det har mye å gjøre med at kronen har svekket seg så mye de siste årene, sier Hobøl.

Hun tror man glemmer at dollaren faktisk er 45 prosent dyrere nå enn den var i begynnelsen av 2015.

– Det er klart det gjør noe med kostnader på hver enkelt vare, sier Hobøl.

Julen nærmer seg. Nille-sjef Kjersti Hobøl tror man glemmer hvor mye kronen faktisk har svekket seg de siste årene.
Julen nærmer seg. Nille-sjef Kjersti Hobøl tror man glemmer hvor mye kronen faktisk har svekket seg de siste årene. (Foto: Gunnar Lier)

Rundt 40 prosent av varene Nille importerer blir kjøpt i amerikanske dollar. En stor del av varene blir også kjøpt inn i euro, som også har styrket seg kraftig mot kronen de siste årene.

For norske varehandler, som kjøper mange av produktene sine i utenlandsk valuta, betyr det at kostnadene øker og marginene presses med mindre prisene settes opp betydelig.

De siste syv årene har amerikanske dollar blitt 61 prosent dyrere for nordmenn.

– Det er kjempekonkurranse

Svakere krone til tross, sier Hobøl at det går bedre i Nille enn det har gjort på mange år, og at de er godt fornøyd med julesalget.

– Nille er sterk på sesonger, så julen er en viktig sesong for oss. Det å treffe her og ha et relevant sortiment for kundene er ekstremt viktig, og der føler jeg vi har klart å komme bedre frem de siste årene, sier hun.

– Hvordan er konkurransen?

– Det er kjempekonkurranse med Europris, Jula, Clas Ohlson og Biltema som har et bredt varesortiment. Det er et hav av tilbud der det handler om å være relevant. Jeg mener det er mer krevende enn noen gang å klare og få den omsetningen du trenger for å holde liv i butikkene, sier Hobøl.

Avviser tøffere konkurranse

Daglig leder i interiørkjeden Princess, Kai Jeroen Gulbrandsen, mener ikke marginene er mer presset enn de har vært de siste tre, fire årene.

– Jeg mener bestemt at vi ikke sitter med en følelse av at det er tøffere i år enn det var i fjor. Vi ser at det skjer endringer i varehandel, men det har det vel alltid vært. Varehandel har alltid vært tøft. Det er ikke noe slaraffenliv, sier han.

Også han sier at omsetningen har tatt seg opp dag for dag sammenlignet med i fjor.

– Blir omsetningen høyere i år enn i fjor?

– Ja. det tror jeg ganske bestemt. Vi har hatt en bra høst generelt, så det er ingen grunn til å henge med hodet noen dager før julaften, sier Gulbrandsen.

– Som alle andre ser vi at netthandel blir viktigere, klikk og hent vokser kolossalt, så alt som skjer innen kanalsalget er viktigere. Hvis man ikke får til det skal man slite, sier han.

Forsiktig start på julesalget

Det er blitt pekt på at flere og flere gjør unna julehandelen på Black Friday, eller den utvidede såkalte «Black Week». Også Virke peker på at mange var tidlig ute med handelen på Black Friday.

– Tydeligere enn noen gang kan man i år ikke se på julesalget isolert, men i sammenheng med Black Week. Jeg tror mange sitter nå og føler på at det har vært en forsiktig start på julesalget og så lurer man på hvordan det vil gå, sier Anders Fjeld, administrerende direktør i interiørkjeden Kid.

Anders Fjeld, Kid Interiør.
Anders Fjeld, Kid Interiør. (Foto: Cicilie Andersen)

Han sier noe av det viktigste er å følge trender og stilskifter for å ha de varene kundene etterspør. Ifølge Fjeld er nordmenn nå på utkikk etter moderne stiler i fargene bronse, gull, dyp grønn eller burgunder fremfor tradisjonelle røde nisser.

– Innen hjem og interiør er det viktigste at kunden liker varen, og så skal den ha en god pris. Det er sjelden noen kjøper noe bare for at det er billig. Bommer du på innkjøpet ditt må du selge varen din veldig billig. En av de aller største risikoene er å bomme på stil, sier Kid-sjefen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.