Hennes & Mauritz fikk et svekket resultat for andre kvartal i år. Kleskjeden oppnådde et resultat på seks milliarder svenske kroner. Dette er ned 22 prosent fra 7,7 milliarder svenske kroner i andre kvartal i fjor.
Samtidig som resultatet gikk ned, steg omsetningen i perioden med to prosent, fra 51,4 milliarder svenske kroner til 60 milliarder.
Dro med seg for mye varer
Konsernsjef Karl-Johan Persson i Hennes & Mauritz forklarer det svakere resultatet fra samme periode i fjor med at selskapet dro med seg for mye varer inn fra 2017 og at det er «ubalanser» i sortimentet:
– Som vi har signalisert tidligere, skulle det bli et tøft første halvår. Vi hadde med oss for mye varer inn i det andre kvartalet, og vi jobber fremdeles med en del ubalanser i H&Ms sortiment, noe som vi er i ferd med å rette opp i, sier Persson.
Videre hadde kleskonsernet problemer med logistikksystemene sine i noen markeder i forbindelse med at det er i ferd med å utbedre varebehandlingssystemene sine. Butikksalget i USA, Frankrike, Italia og Belgia ble påvirket av trøbbel med de nye logistikksystemene. Selv i Norden skal det ha vært visse problemer med online-salget.
Samtidig var det ikke bare problemer overalt.
– I Sverige, Norge, Danmark og Øst-Europa vokste vi betydelig mer, sier Persson.
Omstilling
Den svenske konsernsjefen legger vekt på at Hennes & Mauritz er inne i en omstillingsfase, og at det derfor kan ta noe tid før selskapet viser forbedringer på resultatet:
– Motebransjens raske forandring fortsetter, og vi er inne i en omstillingsperiode som er både utfordrende og spennende. Utfordrende fordi det er komplekst, omfattende og med forandringer som skjer i et høyt tempo. Spennende fordi vi ser positive tendenser og et stort potensial i forandringsarbeidene vi er i gang med, sier Persson.
– Vi ser at utviklingen går rett vei, selv om det fremdeles finnes mange utfordringer og hardt arbeid gjenstår. Vi tror på en gradvis forbedring og et sterkere andre halvår, sier H&M-sjefen.(Vilkår)