– Vi er veldig godt fornøyd med tredje kvartal. Det er faktisk vårt beste tredje kvartal noensinne, sier Anders Fjeld.

Han er øverstkommanderende i den norske interiørkjeden Kid, som selger puter, gardiner, stakelys og pyntegjenstander i både Norge og Sverige. Torsdag legger Fjeld frem kjedens tall for tredje kvartal, som viser et resultat før skatt på 124 millioner kroner.

Mangemillionresultatet kommer på tross av store utfordringer med skipsfrakten, der det nå koster vesentlig mer å frakte interiør fra Østen og inn i norske hus og hytter. Kid-sjefen vil tviholde på kjedens bruttomarginer og varsler nå et spleiselag.

Øker priser på enkelte varer

– Det er et veldig spesielt fraktmarked og det startet for et år siden. Prisene er vesentlig høyere, spesielt fra Kina, sier toppsjefen.

Kjedenes fraktkostnader har historisk utgjort mellom 5–7 prosent av kostnadene på varer som selges. Nå er fraktratene 7–9 ganger høyere enn før pandemien, ifølge Kid, som sier økte kostnader fra september er ventet å påvirke fjerde kvartal, og trolig ha en effekt også inn i neste år.

Kid-sjef Anders Fjeld understreker overfor DN at dette ikke er et varsel om en dramatisk endring i bruttomargin. Han forklarer at kjeden er komfortable med sin finansielle målsetning, som er å opprettholde bruttomarginene som historisk har ligget mellom 60 og 62 prosent.

Dermed kan kundene vente seg høyere priser fremover.

– Prisene våre er flytende tilpasset markedet. Alle som kjøper varer fra Østen, opplever det samme. Helt konkret i denne situasjonen er det noen av produktene vi er nødt til å justere opp prisene på, og andre ikke, sier Fjeld.

– Hvis alle prisene hadde økt, da faller volumet for oss og for produsenten. Vi tar en del av regningen og det gjør også leverandøren, slik at kunden ikke tar hele fraktregningen. Det blir et spleiselag, hvorav vi tar noe av kostnadene, leverandøren tar noe og noe kommer ut i økte priser på varer, sier han.

Mange av prisene er imidlertid tilpasset allerede.

– Det er ikke slik at vi får en markant prishopp nå.

Aksjefest

Tredjekvartalstallene var et knepp opp fra samme periode i fjor da resultat før skatt var 120 millioner kroner. Det var allerede kjent at inntektene lå rundt 751 millioner kroner, da Kid har for vane å legge frem disse tallene et godt stykke tid i forveien. Dette var en økning fra 729 millioner kroner i fjor.

Fjeld forklarer at Kid er en netto stor fraktkjøper i norsk målestokk og at volumet dermed gjør dem interessante for fraktselskapene.

– Vi har nok kommet bedre ut enn flere mindre aktører, sier han.

Penger i kassen gjør at selskapet kan drysse litt over eierne. For andre halvår har Kid besluttet å betale et utbytte på 4,60 kroner per aksje, opplyses det.

For største eier, investor Bjørn Rune Gjelsten, betyr det en utbyttebetaling på 19 millioner kroner fra kjeden han tok på børs for seks år siden. Gjelsten kom inn i 2012, etter at Kid måtte berges av bankforbindelsen DNB etter en nesten-konkurs. Tre år senere børsnoterte han selskapet til kurs 31 kroner.

I dag, seks år senere, står aksjekursen i 116 kroner. Aksjen steg svakt torsdag formiddag.

Bygger i Sverige med Gjelsten

Onsdag kveld meldte Kid at et av deres datterselskap skal gå sammen med Bjørn Rune Gjelstens Fabritius Gruppen om å bygge et sentrallager i Sverige. Det skal være snakk om en tomtekjøpsavtale på rundt 45.000 kvadratmeter for rundt 40 millioner svenske kroner. Avtalen inkluderer også en opsjon på ytterligere to tomter.

I dag er det en tredjepartsleverandør som drifter alle lagerfunksjonene til Kids svenske datterselskap Hemtex, i motsetning til i Norge, hvor Kid driver dette selv. Ifølge selskapet vil Kid kunne drive mer kostnadseffektivt og redusere operasjonell risiko med en slik modell.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.