Interiørkjeden Kid varslet tirsdag morgen at inntektene i årets tre første måneder falt kraftig.

Totalt for kvartalet falt inntektene med 3,7 prosent til 287 millioner kroner, mens det sammenlignbare salget var ned fire prosent.

Hvis en ser på perioden etter 11. mars, da Verdens helseorganisasjon definerte koronakrisen som en pandemi, falt Kids omsetning 23–24 prosent resten av kvartalet. I samme periode har nettsalget steget med 32 prosent.

– Det er en ekstremt stor økning. Vi så at det gikk noen dager etter fallet før nettsalget tok veldig av, sier daglig leder Anders Fjeld.

Han påpeker at nettsalget likevel ikke er nok til å hente inn tapet deres, men at det allerede ser lysere ut for kjeden i andre kvartal på tross av at smittetiltak opprettholdes.

– Det er viktig å få frem at det er optimisme å spore her. Det begynte som en veldig dyp dal, men allerede ser bildet vesentlig lysere ut, sier Fjeld.

Han kan fortelle at kundene nemlig er tilbake også i fysisk butikk. Fjeld understreker at besøkstallene på kjøpesentrene er lavere, men at det betyr færre «kikkere» og at kundene som kommer innom butikken handler mye.

– Folk bruker tiden på å pusse opp hjemme og det er fordelaktig for vår bransje.

Permitterte 690 ansatte

Selskapet varslet i midten av mars om redusert salg etter hvert som folk har styrt unna kjøpesentrene og Kid-butikkene, og Kid har dessuten permittert ansatte i mange butikker samt ved hovedkontoret. 690 butikkansatte i Norge er permittert, flere enn halvparten av arbeidsstokken i butikkene, tilsvarende 160 fulltidsårsverk. I deres svenske oppkjøp Hemtex vil det gjøres permitteringer fra begynnelsen av april.

I Norge har fire butikker vært stengt, men tre er nå gjenåpnet, og den fjerde gjenåpner over påske.

Kid ser nå nøye på alle sine pågående prosjekter, og opplyser at det kan redusere investeringene betydelig. Avdrag på 50 millioner kroner i april vil også bli vurdert utsatt til november, og selskapet vurderer også å skyve på skatte- og avgiftsbetalingene, under myndighetenes støtteordninger. Kid vil også revurdere sitt utbytte som er foreslått i mai.

Fjeld forsikrer om at selskapet har god likviditet, og han er derfor ikke nevneverdig bekymret for langtidseffektene av «koronakrisen».

– Vi er svært komfortable. Det er klart at den perioden vi har vært gjennom nå har vært tøft, men jeg tenker vi har håndtert det godt og jeg ser få mørke skyer på himmelen.

Forbereder for ytterligere forsinkelser

Det meste av Kids varer for andre kvartal er allerede sendt står det i kvartalsmeldingen, og der skriver selskaper også at de forbereder seg på mulige forsinkelser senere ettersom land som India, Pakistan og Bangladesh forbereder eller faktisk stenger ned sin tekstilproduksjon.

– I fall det blir en mer permanent nedstengning i disse landene forbereder vi også for forsinkelser i leveringene i slutten av tredje kvartal og tidlig i fjerde kvartal, står det i meldingen.

Falt med nesten 30 prosent

Kid-aksjen har også merket koronakrisen, og aksjen har falt 30 prosent siden krisen slo til for fullt 20. februar. Etter å ha falt så lavt som 32,10 kroner en måned etter, snudde aksjen imidlertid opp, og har siden steget til oppunder 44 kroner.

Den 18. mars kom meldingen om at kjeden hadde sendt ut permitteringsvarsler til omtrent 1100 av sine ansatte.

I 2019 kjøpte kjeden svenske Hemtex, som har vist seg å være en god investering for kjeden. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.