Kid har de siste årene utmerket seg som en av de soleklare enerne i varehandelen. Selskapet er i en liste av Virke blitt pekt ut som en av de mest lønnsomme kjedene i norsk handel med en snittmargin på over 13 prosent.

I andre kvartal gjorde Kid analytikernes spådommer til skamme etter å ha levert solide resultater for kvartalet. Foreløpige omsetningstall for tredje kvartal tyder på at festen fortsetter.

Administrerende direktør Anders Fjeld i Kid (til venstre) og finansdirektør Henrik Frisell.
Administrerende direktør Anders Fjeld i Kid (til venstre) og finansdirektør Henrik Frisell. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Kid omsatte for 384 millioner kroner i tredje kvartal, en økning på 4,6 prosent fra samme periode i fjor.

– Vårt tredje kvartal i 2018 var veldig, veldig bra, så å kunne levere enda litt mer nå er kjempebra. Vi er veldig stolte over at vi klarer å legge litt på omsetningen hele tiden. Vi er kjempefornøyde, sier finansdirektør Henrik Frisell.

Fikk hjelp av olje og krydder

Like-for-like-vekst, som er vekst justert for nye eller solgte butikker, var på to prosent i tredje kvartal mot samme periode i fjor. Salg på nett økte 14,7 prosent.

I løpet av de tre første kvartalene i 2019 omsatte Kid for like over en milliard kroner, opp fra 925 millioner kroner i de tre første kvartalene i fjor. Det er første gang noensinne at omsetningen overstiger én milliard allerede ved utgangen av tredje kvartal. Antall handelsdager var det samme som i fjor.

– Vi har like mange kunder i butikken i dette kvartalet som i fjor, og de som er hos oss handler for mer i snitt, som gjør at omsetningen går opp. Vi fortsetter å være gode på kampanjegjennomføringen vår, samtidig som vi har et attraktivt sortiment, sier Frisell.

I tredje kvartal har Kid blant annet solgt bra av de «store kategoriene», som består av sengetøy, dyner og puter, gardiner og oppheng.

– En del nysatsinger har også gitt vekst, sier Frisell, som peker på salg av belysning, kjøkkenutstyr og litt mer odde varer som olje og krydder.

Kid er børsnotert i Oslo med en markedsverdi på 1,8 milliarder kroner. Investor Bjørn Rune Gjelsten eier rett litt over en tredjedel av aksjene i selskapet.

– Vi er villig til å investere

Flere av aktørene i varehandelen har slitt med svake marginer. Klesbransjen har opplevd omsetningsfall, stemningen i sportsutstyrsbransjen har dempet seg etter mange år med sterk vekst og flere andre kjente varehandelsbedrifter er gått konkurs.

– Hvorfor gjør dere det så bra?

– For det første tror jeg vi er villig til å investere i butikkene våre og vi ser at det gir økt omsetning i butikken fordi det er mer inspirerende for kundene å komme inn til oss, sier Frisell.

– Og så har vi en god verdikjede som støtter oppunder den utviklingen, sier han videre, og forklarer at de konsentrerer seg om å ha rett vare i rett butikk til rett tid.

Kid hadde ved utgangen av tredje kvartal 144 fysiske butikker i Norge – fire mer enn ved utgangen av tredje kvartal i fjor.

Vekst i Sverige

Tidligere i år kjøpte Kid den svenske kjeden Hemtex fra Ica Gruppen. Den svenske virksomheten fortsetter å leve under den gamle merkevaren med sine 136 butikker.

Like-for-like-veksten i Sverige var på 3,2 prosent, mens nettsalget økte med 30,3 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.