Fredag sparkes årets største handelsdag i gang. Butikker over hele landet er i full sving med å ruste lokalene for store kundebesøk på Black Friday, men i år som i fjor er det også butikker, særlig frittstående, som enten boikotter eller holder stengt i protest.

Anders Fjeld, konsernsjef i interiørkjeden Kid, tror det er få kjeder i handelsnorge som tør å droppe Black Friday.

– Vi får ikke gjort noe med det, vi må bare «follow the flow». Det er klart at mange retailere sier vi heller skulle solgt til høyere priser nærmere jul, men vi får ikke gjort noe med Black Friday. Vi synes det er kjempegøy å få fornøyde kunder og selge mye varer, sier Fjeld.

Garanterer rabatter på Black Friday

Kid-sjefen sier de har jobbet ekstremt mye med å ha riktig varer til riktig pris i forkant av den store handelsdagen, men understreker at pris ikke er altoverskyggende.

– Interiør handler om å ha fine varer, ikke bare billige ting. Ingen av våre kunder vil kjøpe pyntegjenstander til stuen som er billige, men ikke fint, sier Fjeld.

Han lover likevel mange rabatter.

– Vi har en høy grad av kampanjer på Black Friday.

– Kommer dere til å gå i overskudd?

– Vi går i overskudd på Black Friday. I det store og hele tror jeg de fleste retailere går i overskudd, sier han.

For Kid og mange andre handelsbedrifter er fjerde kvartal alfa og omega da kvartalet inneholder både Black Friday og julehandelen. I fjor kom 68 prosent av Kids netto overskudd fra fjerde kvartal.

– Julen er avgjørende. Vi har en stor andel av omsetningen og inntjeningen vår i fjerde kvartal. Vi er positivt nervøse og spente, og vi tror julehandelen i år blir bra. Vi ser ingen skyer som skulle tilsi dramatisk fall, sier Fjeld.

Testet julehandelen med influensere

I et forsøk på å teste julevarene før desember leide Kid tidligere i år et av de største møterommene på hotellet The Hub i Oslo hvor hele julesalget ble eksponert for ansatte på hotellet. I tillegg hadde interiørkjeden invitert 15–20 influensere for en sniktitt.

– Vi ønsket å få respons og tilbakemelding på hva deres oppfatning av sortimentet var. Vi har en dialog og samarbeider med enkelte influensere, sier Anders Fjeld, som understreker at ikke en eneste influenser fikk betalt annet enn i kaffe og kanelsnurrer.

– De var veldig imponerte. Mange har kanskje et bilde av hva Kid var tidligere, som gardiner og sengetøy. Det vi har tilført er edgy og kult, folkelig og det passer for mange, sier han.

Vekstbrems og resultatfall

Onsdag morgen la Kid frem resultater for tredje kvartal. Etter sterk vekst de siste to årene, bremset veksten i Norge noe opp målt i såkalt like-for-like-vekst i tredje kvartal. Resultatet falt også markant.

Kid fikk et resultat før skatt på 49 millioner kroner av en omsetning på 627 millioner kroner, mot et resultat før skatt på 66 millioner kroner av en omsetning på 369 millioner kroner i fjor.

Årets kvartalsresultat inkluderer tall fra svenske Hemtex som Kid kjøpte tidligere i år.

I Norge var bruttomarginen, som er et av de viktigste målene på lønnsomhet i bransjen, på 60,9 prosent kvartalet, ned fra 63,1 prosent året før. Nedgangen skyldes ifølge Kid økt satsing på kampanjer og en sterkere dollarkurs.

– En sterk dollar har utfordret marginen det siste året, men guidingen vår er at Kid skal ha en margin på over 60 prosent, og det har vi, sier Kid-sjefen, som sier svak kronekurs ikke har svekket marginene målt mot normalisert nivå.

Kontantstrømmen fra driften, altså hvor mye penger som går inn og ut av pengekassen, ble negativt påvirket i kvartalet på grunn av oppbygging av varelageret før jul.

– Vi hadde for lite på lager i fjor og varslet at vi vil gjøre en lageroppbygging, sier Fjeld, som påpeker at det er en kalkulert risiko for å kunne selge mer.

For å overgå fjorårets samlede overskudd før skatt på 200 millioner kroner trenger Kid en meget sterk julehandel i år. Hittil i år er overskuddet på 52 millioner kroner, mot 71 millioner kroner i samme periode i fjor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.