Interiørkjeden Kid kom tirsdag morgen med den fullstendige rapporten for tredje kvartal, en måned etter å ha meldt om nøkkeltall, og uken etter å ha kommet med resultatvarsel.
Av den ferske rapporten fremgår det et resultat før skatt på 41,3 millioner kroner av en omsetning på 734,7 millioner kroner. Det er mer enn en halvering fra samme kvartal i fjor, da Kid dro inn 124 millioner kroner før skatt.
Samtidig blir det vedtatt et utbytte på 2,5 kroner per aksje som blir utbetalt til aksjonærene i desember. Det innebærer et samlet utbytte på 101,6 millioner kroner.
– Basert på erfaringene vi gjorde i fjor, da leveringer ble forsinket rett før høysesongen i fjerde kvartal, har vi fått på plass ordrene tidligere i år. Varene ble imidlertid levert raskere enn ventet, og bidrar dermed til at varelageret har økt sammenlignet med i fjor, skriver konsernsjef Anders Fjeld i kvartalsrapporten.
Økte kostnader, knyttet hovedsakelig til høyere logistikkostnader og økte strømpriser, bidro til å øke de samlede driftsutgiftene fra 242,6 millioner kroner i tredje kvartal i fjor til 266,6 millioner kroner i år.
Liten omsetningsvekst
På slutten av forrige uke kom altså et resultatvarsel som sendte Kid-aksjen ned over ni prosent fredag. I meldingen skrev Kid at det kom til å få en lavere bruttomargin enn ventet i tredje kvartal. Av kvartalsrapporten blir det klart at bruttomarginen i kvartalet falt til 55,5 prosent, ned fra 61,4 prosent i tredje kvartal i fjor.
Grunnen som ble oppgitt, var høyere fraktkostnader. Målt som en prosentandel av kostnaden for solgte varer, økte fraktkostnadene fra 10,9 prosent i tredje kvartal 2021 til 21,7 prosent i tredje kvartal i år.
– Vår prismodell har ikke på tilstrekkelig måte tatt i betraktning de økte prisene. I tredje kvartal var bruttomarginen på 55,5 prosent, ned fra 61,4 prosent i tredje kvartal i fjor, skrev selskapet i meldingen.
Det ble videre opplyst at de høye fraktkostnadene også er ventet å ha en negativ påvirkning på bruttomarginen i fjerde kvartal, og utover i 2023.
Ellers viste nøkkeltallene som kom midt i oktober at Kid Interiør i Norge fikk en omsetning på 457,9 millioner kroner i kvartalet, en vekst på 1,4 prosent. Nettsalget tok seg svært godt opp, og hadde en vekst på 37 prosent.
I kvartalet ble to butikker flyttet, mens ingen ble stengt eller åpnet. Ved utgangen av kvartalet hadde Kid 155 fysiske butikker.
I Sverige falt omsetningen for Hemtex i tredje kvartal med én prosent, til 292,3 millioner kroner. Én butikk ble stengt, to ble flyttet og ingen nye åpnet. Ved utgangen av kvartalet var det 128 fysiske Hemtex-butikker.
Gjelsten største eier
Det er investor Bjørn Rune Gjelsten som er største eier i selskapet, med rett over ti prosent av aksjene.
Gjelsten kjøpte Kid Interiør i 2012 fra DNB, etter en nesten-konkurs for selskapet, og børsnoterte det i 2015. Årene som fulgte var preget av halvårlige utbytter og svært hyggelig kursutvikling. I 2016 ble aksjen omsatt for rundt 20 kroner, og i dag omsettes den for over 70.
Selskapet prises til 2,9 milliarder kroner på Børsen.
Aksjen har falt over 30 prosent så langt i år.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.