Kid varsler høyere priser fremover, fremkommer det av kvartalsrapporten torsdag.

«I august har dollar styrket seg betydelig mot norske kroner og svenske kroner. Kid vil øke prisene fremover for å utligne sterk dollar, noe som vil utfordre salgsvolumene i 2020», skriver selskapet.

En dollar koster torsdag 9,06 kroner. Det betyr at kronen er på sitt svakeste nivå mot dollar siden 2002.

Den svenske kronen, som handles for 9,74 mot dollar, er også på sitt svakeste mot dollar siden 2002.

Solid resultatoppgang

For andre kvartal er det derimot ingenting som tyder på at omsetningen fikk seg en knekk.

  • Kids omsetning i kvartalet var på 429 millioner kroner, som en en oppgang fra 282 millioner kroner i samme periode året før. 107 millioner kroner av oppgangen stammer imidlertid fra kjeden Hemtex, som Kid kjøpte opp tidligere i år. På forhånd var det likevel ventet en omsetning på 394 millioner kroner - vel under det Kid leverte.
  • Driftsresultat på 14,8 millioner kroner i kvartalet, mot ventet 5,7 millioner kroner, ifølge estimater innhentet av Bloomberg.
  • Resultat før skatt var 4,4 millioner kroner, mot et ventet underskudd på 7,6 millioner kroner.

Blant de mest lønnsomme kjedene

Mens XXL og Europris opplevde en smell på børsen i 2018, har Kid bare fortsatt veksten.

Børsverdien har økt med 40 prosent siden oktober 2018. De siste månedene har kursen ligget på rundt 44 kroner.

Kjersti Hobøl forlot selskapet for å lede snuoperasjonen i Nille. Inn som ny Kid-sjef kom Anders Fjeld som har hatt en sentral rolle i XXL Norge de siste årene.

Etter at Gjelsten Holding overtok Kid fra banken, har det gått en vei.

Kjeden hadde flere trøblete år frem mot finanskrisen, men siden har Kid utviklet seg til å bli blant de mest lønnsomme kjedene, ifølge handelsrapporten til Virke for 2017. Gjennomsnittsmarginen har vært på over 13 prosent.

Høsten 2015 valgte Gjelsten Holding å ta kjeden på børs. Etter en lunken mottagelse, har børskursen steget i det stille og satt de andre handelsaksjene i skyggen.

Deler opp i to virksomheter

Tidligere i vår kjøpte Kid den svenske interiørkjeden Hemtex.

Nå vil Kid opprette en ny struktur med to ulike driftssegmenter:

  • Kid Interior: skal drive driften i Norge.
  • Hemtex: skal drive driften i Sverige, Finland og Estland.

Positiv vekst i de fleste produktkategorier

– I løpet av kvartalet leverte Kid positiv vekst i de fleste produktkategoriene og bygger på drivet fra kvartalet før, sier Kid-sjef Anders Fjeld i en melding.

– Vi fortsetter å prioritere de tiltakene vi har identifisert som vil gi de beste resultatene nå som vi planlegger driften og forbedringsprosjekter fremover. Som en følge av det er vi forberedt på høsten og er i en posisjon hvor vi er i stand til å implementere planlagt drift i månedene som kommer, sier han.

Andre halvår er den klart mest innbringende perioden for Kid.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.