Økte fraktpriser kan gi tomme hyller og dyrere varer fra Kina
Fraktprisene fra Kina er nesten fem ganger høyere nå enn for et år siden. Per Christian Justnæs i Refleksprofil på Ski varsler en prisøkning på opptil ti prosent med dagens kostnadsnivå.
– Fraktprisene har økt helt vilt det siste året. Hvis ikke prisene går ned frem mot våren ser jeg for meg en prisøkning på fem-ti prosent ut til norske forbrukere, sier Per Christian Justnæs, daglig leder i Refleksprofil as på Ski.
Refleksprofil selger profileringsvarer til næringslivet, og det aller meste importeres fra Kina.
Korona og containermangel
– Det er ikke til å komme forbi at dette kan gi seg utslag i økte priser, som igjen veltes over på forbrukerne, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.
Endrede og forstyrrede handelsruter på grunn av korona har ført til akutt mangel på containere mange steder, mens tomme containere har hopet seg opp andre steder langs handelsrutene.
I Kina produseres det nå nye containere i rekordfart, men ikke nok til å dekke behovet.
Justnæs tror og håper at rederiene og eksportørene utover vinteren får kalibrert plasseringen av containerne, slik at prisene faller innen Refleksprofil får de neste store ladningene med varer til våren.
– Hvis prisene roer seg ned slipper vi prisøkninger, sier Justnæs.
Men han bør ikke gjøre seg for store forhåpninger om prisnedgang med det første.
Christian Flatum, som er direktør for sjøfrakt i logistikk- og transportselskapet Schenker, varsler i en melding at vi nok vil se ytterligere økning i prisene i januar og februar i 2021.
Containermangelen og kapasitetssvikten avspeiler også at kinesisk eksport er tilbake og sterkere enn noensinne, tross koronaen.
Frykter tomme hyller
Prisstigningen er et klart tegn på at transportkapasiteten fra Kina for tiden er for liten. Det kan gi seg store utslag i norske butikker.
– Situasjonen gir seg også utslag i leveranseutfordringer, og det kan bli tomme hyller i butikkene hvis dette fortsetter, sier Andersen i Virke Handel.
Han understreker at det ligger en tidsforsinkelse her, og at vi langt fra har sett de endelige effektene. Kina-varene som ble solgt til jul var på plass i Europa for mange måneder siden, men etter en heftig julehandel som knuste de allerede rekordhøye prognosene må det etterfylles med varer utover vinteren.
Men store selskaper som Ikea har alt rapportert at de er tomme for enkelte varer allerede.
Flatum i Schenker påpeker at mye av det som fraktes på sjø er varer med relativ lav verdi, og at en del bedrifter har kommet til et punkt hvor de vurderer å avvente sjøtransport via sjøveien. Det vil resultere i at en del sesongvarer for vårsesongen 2021 ikke blir å finne i butikk, som hagemøbler og produkter til hus og hjem.
– Det som også vil skje, er at vi nok vil registrere en prisøkning der man har valgt å hente hjem varer under disse omstendighetene. Innenfor frakt av biler fra Asia kan det fort slå ut ganske betydelig på nybilprisene, sier Flatum i en melding.
Han tror at denne situasjonen også vil føre til at selskaper i større grad vil gjøre innkjøp i Europa.
– Kompenserer litt
Justnæs i Refleksprofil sier svakere dollarkurs mot kronen bidrar til å dempe smerten noe.
– Heldigvis er dollarkursen på vår side, men dette kompenserer langt fra for de økte transportkostnadene for oss, sier han.
Julesalget i Norge var ifølge Virke 13 prosent høyere enn i fjor, og det er ventet en liten forbruksfest når koronarestriksjonene lettes fremover mot sommeren.
– Økt volum og gunstig valutakurs kompenserer litt, men det hjelper lite hvis butikkene går tomme for varer, sier Virke-direktør Andersen.