Alle andre kjeder taper terreng eller står stille, mens de tre lavpriskjedene Extra, Kiwi og Rema er de store vekstvinnerne i norsk dagligvare, ifølge kvartalsrapporten fra analysebyrået Nielsen.

Coops lavpriskjede Extra var vinneren i markedsandeler i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i fjor.

– Extra vokser mest i markedet, og det er vi kjempefornøyde med, sier Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis.

Samlet sett blir Coop derimot utfordret av de andre grupperingene.

– Konkurrentene etablerer flere butikker, så samlet sett går vi tilbake. Det skal vi snu sier Coop-direktøren.

Kiwi vs. Rema

Rema har i en årrekke vært Norges største dagligvarekjede, men har de siste årene blitt utfordret fra Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi.

I løpet av knappe to år er Remas forsprang redusert fra 4,5 prosentpoeng til 2,5 prosentpoeng målt i markedsandeler.

Rema har nå en markedsandel på 23,9 prosent, mens Kiwi har en markedsandel på 21,4.

Reitan-familiens Rema-kjede har vært nede i en bølgedal spesielt etter at den såkalte bestevenn-strategien ble innført i fjor. I andre kvartal var Rema tilbake på vekstsporet og plukket mest markedsandeler sammen med Coop Extra.

Butikk-kappløp

Dagligvaremarkedet har de siste årene vært preget av høy nyetableringstakt av lavprisbutikker. Tendensen er at Rema, Kiwi og Coops lavpriskjede Extra skal konkurrere nærmest i ethvert lokalmarked.

Rema har ledet an med et stort antall nyetableringer de siste to årene, mens Kiwi har bremset etableringstakten noe. Coop har valgt å omprofilere butikker fra andre kjeder som Prix til sitt Extra-konsept.

Markedet er preget av lav vekst og økt konkurranse fra grensehandel og nye lavprisbutikker i kategorien bredt vareutvalg.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at en mindre prisnedgang på mat den siste måneden bidro til å dempe oppgangen i konsumprisindeksen for september. De siste 12 månedene har matprisene økt med 3,4 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Folk reiser i timevis for å besøke denne butikken
Thom Olaussen driver Hobbymann i Drammen, og har ingen planer om å starte nettbutikk.
02:01
Publisert: