– Vi kutter prisen på over 200 varer blant våre bestselgere med 20 prosent i de åtte neste ukene. Priskuttet er det største vi noen gang har gjort. Dette gjør vi for å være med på dugnaden myndighetene har oppfordret til, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Priskuttet er estimert til å koste 200 millioner kroner.

I likhet med de fleste andre kjedene har også Kiwi opplevd en økning i salget de siste ukene med en sammenlignbar vekst på hele 15 prosent.

– Jeg kan ikke huske at vi har hatt slike vekstrater. Derfor har vi nå mulighet til å senke prisene, sier Bjørkøy.

Enkelte har fryktet at dagligvarekjedene ville benytte koronakrisen til å skru opp prisene. Og det ble aldri noen priskrig på typiske påskevarer.

Coops kommunikasjonsdirektør uttalte til DN at en priskrig under koronakrisen ville være ekstremt umoralsk. Han argumenterte med at det var uheldig å drive priskrig like før påske da det var smittefare og at hamstring førte til vareknapphet.

Konkurransedirektør Lars Sørgard mente tvert imot at det er uheldig for forbrukerne at det ikke blir konkurrert på pris – og får støtte fra Kiwi-sjefen.

– Vi mener at det er umoralsk ikke å bidra til lavere priser når det er så mange permitterte og folk uten jobb. Vår oppgave er å skaffe billigere varer, sier Bjørkøy.

Ikke bare barmhjertighet

Han avviser at det er lav konkurransen og viser til at de har kjørt kampanjer

– Det er vel ikke bare ren barmhjertighet dere kutter prisene?

– Vi har bidratt så langt vi kan under krisen. En ting er at vi har hindret smitte, men vi har også bidratt til å unngå hamstring og at det er nok varer.

Rema toppet i flere år VGs matbørs, men er de siste årene blitt innhentet av Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi og Coops vekstkjede Extra. Rema har lagt flere år med stagnasjon bak seg, og nå haler Kiwi også innpå målt i markedsandeler i kampen om å bli Norges største enkeltkjede.

Aldri tjent mer

Selv om Kiwi-butikkene har hatt en generell vekst, er har både typiske hyttebutikker, og sentrumsbutikker som Kiwi Byporten ved Oslo S, opplevd en smell.

– Vi har en kraftig vekst der folk bor, ikke minst der grensehandelen er utbredt som i Østfold og i Kongsvinger-området. Der ser vi at det er muligheter hvis avgiftene hadde vært lavere i Norge. Det kunne potensielt gitt mer salg og flere arbeidsplasser i hele verdikjeden fra produsent til butikk.

– Har dere noen gang tjent mer penger enn under koronakrisen?

– Jeg har ikke full oversikt over ekstrakostnadene i denne perioden, men det er klart at når vi selger mer så blir det flere kroner i kassen. Men det er ikke dermed sagt at marginene øker, sier Bjørkøy.

Han legger til at kjedene også har fått økte kostnader til ekstra bemanning og kundeverter som blir satt inn på trafikktopper. I tillegg kommer også økte valutakostnader på importprodukter som følge av kronesmellen.

Varemangel

Kiwi solgte for 38 milliarder kroner i fjor og budsjetterte med over 40 milliarder før krisen slo inn.

Den store etterspørselen har ført til knapphet på enkelte varer.

I Kiwi-butikken ved kjedens hovedkontor er det tomt for mel, og gjær har knapt vært å oppdrive. Når DN besøker butikken, kan butikksjef Veronica etterfylle gjær.

– Det var et etterslep etter hamstringen i midten av mars, og vi har brukt lang tid på å etterfylle igjen, sier Bjørkøy.

Kjeden har nå en obs-liste med varer der det kan oppstå knapphet og der butikkene ikke får bestille ubegrensede antall.

– Dette gjelder varer som egg, karbonadedeig, gjær, mel pasta, hermetikk og toalettpapir. Vi har et varebestillingssystem der vi kan følge med på dette, sier Bjørkøy.

Det siste tiden har det stormet rundt Norgesgruppen. Konkurransetilsynet avdekket at Norgesgruppen hadde over 15 prosent innkjøpsfordel fra enkelte leverandører sammenlignet med konkurrentene.

DN har tidligere omtalt Norgesgruppens rekordutbytte. Konsernet, som er eid av familien Johannson, økte det samlede utbyttet fra 649 til 703 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.