Nærmere én milliard kroner har Trumf-kundene utestående i bonuspenger.

Meny-kundene alene har 240 millioner kroner utestående, mens det i hele Trumf-ordningen samlet altså dreier seg om milliardbeløp.

– Vi vil at flest mulig bruker poengene til å handle hos oss. Målet er å gjøre det enklere for kundene. Det er kundenes penger, og vi vil at det innestående beløpet på 240 millioner kroner går nedover, sier Jørgen Normann-Larsen som er markedsdirektør i Meny.

Trumf har nesten 2,2 millioner medlemmer og gir normalt én prosent opptjening. Kundene må selv administrere hvordan bonusen skal brukes. Nå kan Meny-kundene gå inn og aktivere bonusen for handling i butikken.

Jørgen Normann-Larsen er markedsdirektør i Meny.
Jørgen Normann-Larsen er markedsdirektør i Meny. (Foto: Meny)

– Pengene har alltid kunne bli tatt ut i kontanter eller andre tjenester, men bonusen har ikke vært mulig å ta ut på mat tidligere, sier Jørgen Normann-Larsen som er markedsdirektør i Meny.

Går ikke med bestemor i graven

Fordelsprogrammene og kundeklubber har bredt seg i handelen de siste årene. Mange sparer og sparer uten å ta ut pengene. Dermed blir bonusen liggende igjen som død kapital.

Trumf er Norgesgruppens fordelskort som gjør det mulig å samle bonus på tvers av kjeder som Kiwi, Spar og Meny. Fordelskortene hadde sin glansperiode på 90-tallet, men nye digitale løsninger har gitt kortene et løft de siste årene.

Rema, som lenge har markedsført seg på «bare lave priser», fikk sitt fordelsprogram Æ tidligere i år. Mens andre programmer sparer opp bonusen, betaler Rema ut rabatten i kassen umiddelbart.

Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis.
Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis. (Foto: Aleksander Nordahl)

Forbrukerrådet har vært kritisk til bruken av rabattkort, fordi de reelle prisene på mat tilsløres.

Coop har på mange måter vært i front med sitt medlemskort som også har gitt paraplykjeden en fordel med innhenting og bearbeiding av kundedata.

Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis kan ikke på stående fot opplyse om hvor mye Coop-kundene har utestående i kjøpeutbytte.

– Vi har de siste årene fått inn en ny gruppe medlemmer i alderen 20–30 år som er veldig bevisste på hvordan de bruker pengene. Det er ikke slik at pengene går med bestemor i graven, sier Takle-Friis.

Vanskelig å ta ut

Bonusprogrammene er blitt kritisert for at det har vært vanskelig å ta ut oppsparte poeng.

– Jeg er ikke enig i at bonusen har vært lite tilgjengelig. Bonusen har vært mulig å få ut i kontanter eller på konto. Det har også vært mulig å bruke oppspart bonus hos partnere som Sas Eurobonus. Nå gjør vi det mulig å bruke mobilen til å veksle inn bonussjekken for å handle i butikken. Hvis det har vært problematisk, så tar vi nå et steg i riktig retning.

Han påpeker at det ikke er slik at det innestående beløpet skyter i været.

– Det har alltid vært bevegelse, og det er ikke slik at beløpet vokser hele tiden. Når det utestående beløpet nå er 240 millioner, så skyldes det at bonus kontinuerlig spares opp.

– Hvorfor må kundene selv aktivere bonusen for å kunne handle mat?

– Det skal være et valg om hvordan man bruker bonusen, enten det tas ut i penger eller flyreiser. Da har man kontrollen over hvordan poengene brukes slik at ikke bonusen ikke trekkes løpende på handling.(Vilkår)

Denne suven er liten utenpå og stor inni
Skoda kommer med sin andre SUV, den lille, men likevel store Karoq.
00:48
Publisert: