2018 ble et skremselsskudd for mange innen norsk handel med et økende antall konkurser, marginpress og fallende lønnsomhet i flere bransjer. Inngangen til julehandelen har satt en støkk i mange innen varehandelen.

Den nye Nille-sjefen Kjersti Hobøl har snart 100 dager bak seg i topplederjobben. Hun er plassert av långiver DNB som ufrivillig har endt opp som eier i Nille.

Hun kommer til en gammel storhet som har tapt mye penger og som nå i tillegg har fått handelsnedturen midt i fleisen.

– I denne julehandelen skjer det mye i retail. Alle har sine utfordringer, med noen få unntak, sier Hobøl.

Julen er den viktigste sesongen for Nille. I de siste dagene før jul er julevarer solgt ut for halv pris.

– Jeg tror det går helt ok, sier Hobøl.

Butikkene med bredt vareutvalg har hatt den nest høyeste veksten innen norsk handel de siste årene. De har spesialisert seg på nettopp sesongvariasjoner.

700 millioner i underskudd

Hobøl har mengdeerfaring i snuoperasjoner etter å ha stablet interiørkjedene Princess og Kid på bena igjen. Kid var Norges mest lønnsomme kjede i fjor, ifølge tall fra Virke.

Utfordringen i Nille ser ut til å bli minst like stor.

I april kom nyheten om at långiver DNB måtte overta eierskapet i kjedene fra det britiske oppkjøpsfondet BC Partners.

Det svenske selskapet NLS Lätt AB som har samlet butikkvirksomheten fikk et underskudd på nærmere 700 millioner svenske kroner i fjor, og oppkjøpsfondet ville ikke skyte inn mer penger. Siden 2013 har underskuddet passert én milliard svenske kroner.

De svenske butikkene er nå lagt ned, mens Nille i Norge har en omsetning på rundt 1,6 milliarder kroner i sine 360 butikker.

DNB har ikke gått ut med hvor store tapene har vært på kundeforholdet, men har sett optimistisk på muligheten for å oppnå lønnsomhet.

En oversikt Bisnode har laget for DN, viste at butikker innen flere bransjer nå lever farlig. Mange bransjer innen handel har en resultatgrad på litt over én prosent, mens snittet i AS Norge ligger på 5,5 prosent i resultatgrad. Resultatgraden viser hvor stort overskuddet er i forhold til driften av selskapet.

Tatt på sengen av svensker

De siste årene har det kommet inn en rekke svenske og danske billigkonsepter som Rusta, Normal, Søstrene Grene og TGR inntatt kategorien bredt vareutvalg. Det har gjort at Nille, som var med å bane vei for denne typen butikker i Norge, plutselig står i en helt ny konkurransesituasjon.

– Vi er i en utfordrende posisjon og står i en tøff situasjon. Samtidig er det utrolig mye potensial å ta ut, men det kreves mye hard jobbing, sier Hobøl.

– Klarer dere å holde oppe omsetningen eller må dere ta enda et steg tilbake?

– Alt som har vært gjort har ikke vært galt, men vi kan bli bedre på det vi er gode på. Om vi får en like for like-vekst eller må åpne butikker for å øke omsetningen, kan jeg ikke svare på.

Det er ikke tatt beslutning om butikknedleggelser i Norge, men Hobøl bekrefter at det gjøres vurderinger av lønnsomhet, beliggenheter og behovet for oppussing.

– Så nå jobber dere for å ta opp kampen med de svenske og danske kjedene?

– Ja, men jeg kan ikke dele hvordan. Jeg har ikke vært i jobben veldig lenge og må forankre endringene.

De første endringene av sortimentet er så vidt i gang.

– Vi skal litt tilbake til det vi var, men vi må bli noe mer også siden det har kommet inn flere nye aktører og tilbydere. Det holder ikke bare å se seg tilbake, vi må utvikle oss også, sier Hobøl som tror på større variasjon og mer moderne uttrykk.

«Ser hva som skjer med XXL»

Selv om kjedene innen bredt vareutvalg har mange overlappende varer, så har nykommerne klart å differensiere seg.

– Alle angriper alle. Bransjeglidning mellom bransjene er blitt helt vanlig. Tidligere var det rene butikker for servise og annet kjøkkenutstyr. Nå sklir alt over i hverandre og folk får det de trenger og ønsker seg overalt.

– Vi ser hva som skjer med XXL. Endringene er mer massive enn før. Når banken overtar Nille, så er ikke det fordi det går kjempebra.

Sportskjeden XXL er i trøbbel og raste på børs uken før jul etter at selskapet varslet lavere resultater og sjefsbytte.

Toppsjef Ulf Bjerknes forlot selskapet etter to måneder i jobben, mens gründer og styreleder Øivind Tidemandsen la ut om langvarig manglende kontroll og tapsbringende varesalg.

Volumene i alle markedene har vært lave både i periodene før og etter Black Friday-kampanjene, meldte selskapet tirsdag før jul. I tillegg ble 40 millioner kroner «rotet bort» på den store salgsdagen i november, ifølge Tidemandsen.

Netthandel utsatt

Hobøl har merket seg analyser som viser at det er færre besøkende på kjøpesentre.

– Det stiller krav til at vi må ta bedre vare på kundene som er innom butikken, sier hun.

– Betyr det enda lavere priser?

– Jeg tror at det ikke holder bare med lave priser. Produktene må oppleves som relevante fordi det er et behov.

Nille har så langt ikke presentert sin e-handelsløsning. Lanseringen er utsatt til neste år fordi for å få løsningen god nok. På nettsidene opplyses det om feil og problemer som gjør at prisene ikke er oppdatert.

– Når vil man få se nye Nille?

– Jeg har akkurat begynt og kan ikke trylle. Hvis selskapet har brukt lang tid på å gå dårlig, så vil det ta tid å få det opp igjen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Det begynte med Olav Thons lue. Så fikk hun designansvaret for hele hotellkjeden
Se
07:11
Publisert: