Den svenske kleskjeden Hennes & Mauritz har lenge vært en svært populær aktør innen billigmote, og selskapet fortsetter veksten globalt i 2019.

Av en fersk pressemelding kommer det frem at omsetningen for året økte med 11 prosent, fra 210,4 milliarder svenske kroner i 2018 til 232,7 milliarder svenske kroner i 2019.

For kvartalet hadde H&M-gruppen en nettoomsetning på 61.704 millioner svenske kroner, en oppgang på ni prosent fra samme periode i fjor (56.414 mill.).

Selskapet opererer med avvikende regnskapsår, og tallene mandag kan komme til å avvike fra helårsrapporten som offentliggjøres 30. januar neste år, opplyser selskapet i pressemeldingen.

Anslår en halv mrd. i Black Friday-salg

Hjemme i Norge ble det satt nye rekorder i kortbruk på årets Black Friday, og mer enn 3,8 milliarder kroner ble brukt på varer og tjenester i løpet av fredagen. Sammenlignet med Black Friday i fjor var det en vekst på 1,9 prosent.

For H&M vises ikke årets Black Friday i tallene som ble sluppet mandag, men kjeden anslår at nettsalget vil beløpe seg til omtrent 500 millioner svenske kroner.

Grunnen til at tallene for shoppe-høytidsdagen kommer senere er fordi Black Friday i år var én uke senere enn det som har vært vanlig tidligere.

Satser på salg av brukte klær

I oktober ble det klart at H&M skal satse på internasjonal ekspansjon for nettbasert salg av brukte klær, da selskapet økte investeringen i det svenske netthandelskonseptet Sellpy.

Klesgiganten sa den gang at bruktmarkedet er en av de raskest voksende sektorene innen motebransjen.

«Det er en forretningsmulighet H&M-konsernet ønsker å utforske, ettersom det hjelper kundene til å gi sine gamle klær nytt liv gjennom gjenbruk, og derigjennom bidrar til en lukket krets for mote», het det i en melding.

H&M gjorde sin første investering i Sellpy i 2015 på å rundt 50 millioner svenske kroner. H&M har siden deltatt i flere investeringsrunder gjennom sitt investeringsselskap CO: LAB.

Sellpy ble etablert i Sverige i 2014, og er nå i ferd med å ekspandere internasjonalt, der Tyskland er første land ut.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.