Bank- og nettbetalingstjenesten Klarna Bank vil trolig gå inn i det nye året som en av de store koronavinnerne. Hjemmesitting og netthandel har ført til at stadig flere benytter seg av løsningene Klarna tilbyr nettshopperne.

Aldri før har Klarna opplevd en større shoppemåned enn årets september. Det kommer frem i selskapets kvartalsrapport.

De totale driftsinntektene var opp 37 prosent opp fra samme periode i fjor, og endte på 742 millioner amerikanske dollar, tilsvarende 6,6 milliarder kroner med dagens kurser. Selskapet opplevde også en bruttovolumvekst på 43 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, noe som tilsvarer 35 milliarder dollar.

Nå skal Klarna også erobre det amerikanske markedet. Så langt i år har Klarna inngått partnerskap med en rekke store navn som Ralph Lauren, det amerikanske varehuset Macy's, kosmetikkbutikken Sephora og The North Face.

Vokser i USA

Klarna har lenge ønsket å vokse på det amerikanske markedet og ser ut til å være på god vei. I kvartalsrapporten kommer det frem at 1,7 millioner amerikanere var aktive brukere av Klarnas app-tjeneste. Det er ifølge selskapet selv en «all-time high» i USA.

Dermed har Klarna vokst 230 prosent i USA sammenlignet med fjoråret. I september var Klarna-appen den mest nedlastede handleappen i amerikanske app-store. Totalt 21 millioner nye kunder er blitt brukere av Klarnas betalingstjeneste så langt i år.

Selskapets vekst og ambisjoner har også falt i god jord hos investorene. I september annonserte selskapet at det henter inn 650 millioner dollar, nær seks milliarder kroner, i frisk kapital. Det verdsetter selskapet til knappe 10,65 milliarder dollar, rundt 95 milliarder kroner. Dermed er Klarna det høyest prisede fintechselskapet i Europa, ifølge Financial Times. Siemiatkowski er også blitt en holden mann, hans Klarna-aksjer prises alene til 7,8 milliarder svenske kroner, litt over åtte milliarder norske kroner.

Kapitalinnhentingen var ledet av det globale investeringsselskapet Silver Lake.

Vil inn i bankmarkedet

I et lengre intervju i D2 denne uken, forteller Klarna-sjef Sebastian Siemiatkowski hvordan han tror dette tiåret vil forandre digital retail banking fra bunnen av:

– Det er en drøm for oss å utfordre en banknæring som i Sverige tjener i snitt 10.000 kroner i året for hver svenske. Det er helt absurd, mener han.

Samtidig har flere sittet hjemme og handlet på grunn av koronarestriksjoner. Det betyr god butikk for Klarna Bank.

– Covid-19 har endret hele handelen og retail. I Norden har særlig eldre over 50 år handlet mye mer på nett som følge av pandemien og oppdaget at det er veldig effektivt, sier Siemiatkowski.

Etter flere år med inntjening, går Klarna nå med et planlagt underskudd. Ifølge Siemiatkowski vil videreutvikling av selskapets tjenester medføre et behov for store investeringer. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.