Siden oppstart i 2013 har mat-på-døren-leverandøren Kolonial.no bare fortsatt å vokse. Nesten så fort at det så ut til å gi utfordringer for bedriften.

– Vi har vokst med over tigangen fra 2015 til 2018, så da måtte vi stokke om på bena operasjonelt, sier gründer og daglig leder Karl Alveng Munthe-Kaas.

I årsberetningen peker Kolonial.no på at fokuset på vekst har gitt dem en økt omsetning på 15 prosent – fra 798 millioner i 2017 og til fjorårets 915 millioner kroner.

– Det viktigste for oss i fjor var at vi fikk vokse med 115 millioner og redusert underskuddet vårt med 85 millioner, sier Munthe-Kaas.

Investerer mest i teknologi

I år ble årsresultatet på minus 149 millioner kroner, mot et negativt resultat på 165 millioner kroner for 2017. Driftsresultatet bedret seg fra minus 260 millioner i 2017 til minus 174 millioner i fjor.

Selskapet har satset stort på å bygge kapasitet for vekst, som ligger bak underskuddet, heter det i årsberetningen. Dette vil si teknologiske investeringer og drift.

Munthe-Kaas peker på at de gjennom 2018 blant annet igangsatte et stort operasjonelt forbedringsprosjekt.

– Vi forbedret kvalitet, effektivitet og rigget slik at selskapet kan vokse mer kontrollert fremover. Mens denne omleggingen pågikk hadde vi mindre kapasitet til å drive med markedsføring og prosjekter, sier han.

En av selskapets største investeringsposter de siste årene er teknologi og markedsføring.

– Vi har vært pionerer i å bygge dette markedet, og har drevet frem budskapet om fordelen av netthandel av dagligvarer til det norske folk. Dette er grunnkjernen vår som vi ikke fikk jobbet like mye med i fjor, sier Munthe-Kaas, og legger til at dette vil bli viktig fremover.

– Nå er det fokus på utvalg og kvalitet. Vi har vist at vi kan levere like billig som lavprisbutikkene. Fremover er det viktig for oss å vise kundene at vi også kan levere ferskere og bedre utvalg, sier han, og viser til at de omsetter for mer enn 20 butikker på et lager. Dette mener han gir ferskere varer og mindre matsvinn.

Selskapet skal også oppgradere lagerlokaler på Lørenskog.

Vil ha likere konkurransebetingelser

De to siste årene har det svenske investeringsselskapet Kinnevik gitt en god kapitalinnsprøytning med 600 millioner kroner, og er nå største eier i selskapet.

– Et godt 2018 var også grunnen til at Kinnevik på nytt ville investere, sier Munthe-Kaas.

Men for at selskapet skal kunne fortsett veksten og oppnå lønnsomhet, er det avgjørende med likere innkjøpsbetingelser, understreker gründeren.

Han viser til den pågående saken om Konkurransetilsynet som nå sjekker matvareleverandørene for prisdiskriminering – om de selger samme varer til ulike priser til kjedene.

– Det var en stor seier for oss og konkurransen i Norge, når Næringsdepartementet og Konkurransetilsynet i vinter valgte å øke fokus og ressurser på håndheving av forbudet mot prisdiskriminering. Likere innkjøpspriser er helt avgjørende for at vi skal ha god konkurranse i Norge, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.