– Det har vært en markant økning i nettsalg. Det har jo veid opp for det vi ikke selger i butikk, og vi har ingen omsetningssvikt. Omsetningen er i henhold til budsjett, og kanskje litt over, sier Bente Helstad, daglig leder i Kondomeriet as.

Interessen for sexleketøy blant nordmenn har ikke forsvunnet, til tross for at vi står midt i en pandemi. Etter et knallsterkt 2019, har omsetningen til Kondomeriet økt, også etter at regjeringen innførte de mest inngripende tiltakene i norsk fredstid.

Nå er årsregnskapet til Kondomeriet as havnet i Brønnøysundregisteret. Samtidig som inntektene økte fra 114,1 millioner kroner i 2018 til 137,8 millioner i 2019, har marginen blitt større. Resultatet før skatt endte derfor på 21,7 millioner kroner, opp fra 15,8 millioner i 2018.

– Vi har hatt flere år med litt større investeringer, men har ikke hatt de største investeringene i 2019. Det er typisk nettbutikken som krever oppdateringer, men det har den ikke trengt i 2019, sier Helstad, som også peker på at 2019 var et jubileumsår for Kondomeriet som årsak for den voldsomme veksten.

Holder butikkene åpne

Mens mars måned var tøff for en rekke bedrifter, har sexleketøyforhandleren valgt å holde butikkene åpne, samtidig som nettsalget har økt kraftig.

– Det er flere som har kommet for å handle for andre i karantene, eller som planlegger for karantene. Vi hadde en onanikampanje i mars, den ble satt opp i forkant, så det var helt tilfeldig.

Nettavisen omtalte tallene først.

Håper kronen styrker seg

Selv om omsetningen ikke lar seg påvirke av koronaviruset, oppgir Helstad at en svakere kronekurs går utover resultatet. Likevel har de ikke satt opp prisene.

– Vi håper jo kronen styrker seg, men vi er ikke bekymret foreløpig.

Kjeden har ni butikker i Norge, blant annet i Karl Johans gate i Oslo, samt en nettbutikk, og har holdt på siden 1989. I 2017 passerte selskapet for første gang 100 millioner i inntekter. Det er nederlandske Consipio som eier 80 prosent av Kondomeriet, mens Helstad og styreleder Merete Rosting Sarris eier ti prosent hver.

– Vi har hatt et 30-årsjubileum som har gitt resultater. Vi planla alle tilbudene og kampanjen godt, samtidig som vi hadde en rekke leverandører som ville være med på festen, så vi fikk gode tilbud. Jubileet, markedsføringen og den fortjente oppmerksomheten rundt dette, har gjort at veldig mange har møtt kondomeriet og fått gleden av sexleketøy for første gang.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.