Konkurransetilsynet avslutter etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen. Tilsynet har etterforsket om ulikheter i innkjøpspriser har vært et brudd på konkurranseloven, men har nå kommet til at det ikke er grunnlag for å gå videre med saken. Konkurransetilsynets arbeid med kartlegging av forskjeller i innkjøpspriser fortsetter.

Det skriver tilsynet i en pressemelding onsdag morgen.

Konkurransetilsynet gjennomførte i november 2019 bevissikring i dagligvaremarkedet, og slo til i razzier mot Orkla-eide Lilleborg, Norgesgruppen og Mondelez. Bakgrunnen for bevissikringen var blant annet funn tilsynet gjorde i forbindelse med kartlegging av innkjøpsbetingelser i dagligvaremarkedet.

– Etter grundige vurderinger har vi ikke funnet grunnlag for å gå videre med saken. Vi har blant annet vurdert om det er snakk om ulike vilkår for likeverdige ytelser, om ulikhetene begrenser konkurransen, og om dette i så fall skyldes et konkurransebegrensende samarbeid eller et misbruk av dominerende stilling, sier konkurransedirektør Lars Sørgard.

«Som forventet»

Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon i Norgesgruppen, sier avgjørelsen var som forventet, i tråd med det konsernet hevdet siden saken ble åpnet.

– Tilsynet har brukt et og et halvt år, og vi er fornøyde med at de har satt seg grundig inn i saken, og at de konkluderer med at tøffe forhandlinger er bra for forbrukeren, sier han.

Håkon Mageli, konserndirektør for kommunikasjon og corporate affairs i Orkla, sa i etterkant av Lilleborg-razziaen høsten 2019 at selskapet mente det ikke hadde gjort noe galt. Han sier Orkla er glade for at etterforskningen nå er avsluttet, og at det ikke er funnet grunnlag for å gå videre med saken.

– Vi har stor respekt for at dette er et stort materie og at tilsynet bruker den tid som er nødvendig. Vi har samarbeidet med tilsynet for at de skulle kunne gjennomføre etterforskningen. Det har ikke vært en komfortabel situasjon for oss å være i, og for enkelte ansatte har det vært krevende, sier Mageli.

Kommunikasjonssjef Marcus Hartmann i Mondelez Norden mener avgjørelsen om å avslutte etterforskningen viser at selskapet har opptrådt korrekt.

– Hver leverandør forhandler med dagligvarekjeder om priser og andre betingelser. Kjedene er ulike blant annet når det gjelder forhold som sortiment, volum, markedsføring og andre motytelser, og dette kan bidra til forskjeller i betingelser for kjedene, skriver han.

«Prosjekt Dagligvare»

Konkurransetilsynets mistanke om overtredelse var knyttet til at dagligvarekjeden Norgesgruppen fikk bedre innkjøpsbetingelser fra de to store leverandørene Orkla og Mondelez enn det de konkurrerende kjedene fikk, og at dette potensielt kunne ha kortsiktige eller langsiktige negative virkninger for konkurransen og forbrukerne.

Tilsynet avdekket til dels store forskjeller i dagligvarekjedenes innkjøpspriser, og Norgesgruppen kom gjennomgående bedre ut enn konkurrentene Coop og Rema 1000.

Tilsynet slo blant annet til mot Orkla-eide Lilleborg etter mistanke om brudd på konkurranseloven.

Konkurransedirektør Lars Sørgard: Slippe å få konkurransetilsynet på døren? Dette er ekspertens beste tips
Konkurransedirektør Lars Sørgard gir sine tre beste tips til bedriftslederen som ikke ønsker Konkurransetilsynet på døren.
01:25
Publisert:

– Prisforskjellene oppstår som resultat av forhandlinger, og tøffe forhandlinger mellom leverandører og kjeder kan gi kjedene lavere innkjøpspriser og dermed mulighet for lavere priser ut til forbrukerne. Det vil i utgangspunktet tjene kundene, selv når det blir store forskjeller mellom kjedene. Derfor er det ikke noe generelt forbud mot ulike innkjøpspriser, sier konkurransedirektør Sørgard.

Konkurransetilsynet har kartlagt 16 leverandører og totalt 2900 produkter. Av de store kjedene har tilsynet kartlagt Rema 1000, Norgesgruppen og Coop.

Arbeidet med undersøkelsene av dagligvarebransjen har vært en del av «Prosjekt Dagligvare», som ble etablert sommeren 2019. Det ble bevilget 6,5 millioner kroner i et supplerende tildelingsbrev for å bidra regjeringens arbeid med å følge opp et vedtak fra Stortinget som skal fremme konkurransen i dagligvaremarkedet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.