Konkurransetilsynet har innledet etterforskning mot bensinkjedene etter mistanke om ulovlig samarbeid om prisfastsettelse.

I en årrekke har kjedene fulgt hverandre nesten på øret og spionerer på hverandre.

– Vi bruker mye energi på å oppdatere oss på priser. Det er ikke i noen annen bransje det er mer åpenhet om priser. Slik blir det når prisene henger i masta, sier Jan Magnus Kleven som står bak Bunker Oil med base i Ålesund.

Kjeden har 65 stasjoner, med tyngdepunkt på Nordvestlandet.

Når først en stasjon har satt ned prisen, så følger andre etter.

– Konkurrentene våre spionerer. Og når først en sau breker, så breker alle og setter ned prisen.

Han peker på at det er viktig for alle å holde seg oppdatert på det lokale prisbildet.

– Vi overvåker hverandre hele tiden. Hvis man ikke gjør det, faller man utenfor. Det er ikke noe som blir diskutert mer i lunsjen enn bensinprisene. I alle fall ikke her på Sunnmøre.

Bunker Oil har egne ansatte som passer på når prisene settes opp og ned. Prisene loggføres også styres prisene på automatstasjonene sentralt fra hovedkontoret.

Selv om det drives prisovervåkning, har ikke Kleven ikke sett noen indikasjoner på et avtalt samarbeid mellom aktørene.

– Det er i alle fall ingen i vår organisasjon som driver med noe sånt, og det vil forundre meg om noen andre selskap gjør det. For konkurransen er knallhard. Om noen lokalt på små steder kunne finne på noe sånt, kan være mulig uten at jeg har noen indikasjoner på det.

Ukentlige pristopper

Gjennom flere år var det to markante pristopper for drivstoff gjennom uken. De siste årene har dette endret seg noe.

Tidligere var de veiledende prisene som markedslederen Circle K publiserer på egne nettsider blitt trukket frem som en uheldig prismekanisme.

– Det kan være slik at når den største aktøren hopper, så følger de andre etter. Men det er likevel en sannhet med modifikasjoner. Mønsteret med at prisene er lavest mandag morgen er ikke like tydelig lenger.

Her er en av Bunker Oils stasjoner utenfor Ålesund.
Her er en av Bunker Oils stasjoner utenfor Ålesund. (Foto: Ole Morten Melgård)

Kleven mener det er store lokale forskjeller fra sted til sted. Der konkurransen er størst, går det utover marginene.

– Det er et smertepunkt og noen ganger må man selge med tap. Hvis det kommer inn en aktør på ny lokasjon som setter ned prisen, så følger flere etter.

Kartellpriser

I 2015 konkluderte NHH-forskerne Øystein Foros, Erling J. Hjelmeng og Frode Steen med at kjedene har kartellpriser og «driver stilltiende samarbeid» om bensinprisen.

Tidligere har Konkurransetilsynet også innledet etterforskning mot dagligvarebransjen. Der er det særlig prisjegerne som sjekker prisene i konkurrentenes hyller som har vekket konkurransemyndighetenes interesse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.