– Når livsverket og «babyen» går over ende er det tøft, sier Sissel Lien, gründer og primus motor i Shoe Lounge, en liten kjede av skobutikker, som hun startet i 2003.

Lien har vært primus motor i kjeden gjennom 15 år, med kjærlighet til skofaget og et enormt kontaktnettverk i bransjen. Hun bygget opp kjeden til fem butikker og en omsetning på nesten 30 millioner i 2012.

Frem til 2011 gikk de med overskudd hvert år, men siden har det blitt tøft.

Mandag var det slutt, og Lien forteller at det var et sjokk, selv om hun var svært klar over situasjonen.

– Jeg kjørte forbi butikken på Skøyen og så det sto «stengt på grunn av konkurs». Det er helt surrealistisk, sier hun.

Rundt 15 ansatte mister nå jobben.

Håpet på løsning til søndag

Selskapet håpet på en løsning helt frem til helgen, forteller styreleder Per Carlenius.

– Shoe Lounge skulle overtas av kjente folk fra sportsbransjen helt til helgen, men fredag fikk vi epost om at de ville ha en måneds utsettelse til, sier han til DN.

Han sier at selskapet har vært i åpen samtale med kreditorene om situasjonen, men at de nå ville tapt for mye penger.

– Vi kan ikke drive en måned til uten å få varer, sier Lien, som etter planen skulle vært med i driften videre med nye eiere.

For optimistiske

Carlenius mener selskapets problemer startet med mange gode år, som førte til en litt for stor optimisme.

– I 2011 ble eierne for ivrige og ekspanderte uten å være tøffe og gjerrige nok, sier Carlenius, som sier selskapet åpnet butikker i Ski, Hegdehaugsveien i Oslo og på Skøyen der leiekontraktene var for dyre, sier Carlenius, som selv kom inn som styreleder i 2013.

Selskapet ble også rammet av hendelser som en større kjede kanskje hadde klart. Ifølge Carlenius tapte de 1,5 millioner kroner på varelager og butikktilpassing da de på relativt kort varsel måtte forlate butikken i Paleet, fordi eierne ville pusse opp. Lien sier dessuten at omsetningen i butikken i Hegdehaugsveien led under langvarig graving i gaten. Dette fikk de ikke noen kompensasjon for.

Salget sviktet

Før jul var situasjonen presset, og en sentral leverandør av sko begynte å kreve forhåndsbetaling, noe selskapet ikke hadde råd til. Carlenius mener likevel selskapet var på vei til å bygge seg opp og bli lønnsomt igjen, men at det ble for mye «stang ut».

– Vi var knallharde på kostnadsstyringen, men så sviktet salget total i første kvartal, og da var løpet kjørt, sier han.

Han anslår salgssvikten i det svært kalde og snørike kvartalet til 20 prosent.

Teknologiutvikling

Lien opplever at det er blitt tøffere å drive butikk som en liten aktør.

– Det er veldig kostnadskrevende å drive, og den teknologiske utviklingen går som et hurtigtog nå, sier hun.

Hun sier mange kunder nå prøver produktene i butikken, men sjekker prisene på mobilen og kjøper dem på nett.

– Det daglige besøket i butikken er nok avtagende, og selv om du er der så handler du kanskje ikke i butikken, sier hun.

Hun mener også at trafikksituasjonen i Oslo, med mindre gateparkering gjør det vanskeligere, og enda viktigere å ha butikk nær et knutepunkt for kollektivtrafikk.

Ikke kjapt nok

Lien er ikke helt uenig i at de var for optimistiske, og at selskapet var låst i dyre kontrakter, men understreker samtidig at hun har et svært godt forhold til utleierne, som hun omtaler som «mennesker med hjerte».

– Vi har gjort mange tiltak jeg hadde håpet skulle redde selskapet, men klarte ikke snu det kjapt nok, sier Lien, som sier hun føler et stort ansvar overfor kreditorene.

Carlenius forteller at tre kjeder meldte seg mot slutten, men at de kun forhandlet med den ene, som til slutt trakk seg.

– Vi ble veldig overrasket i helgen da de spurte om en måned til. Det var urutinert og upassende, sier han, men han vil ikke si hvem det var.

Carlenius mener de kanskje kunne funnet en annen løsning, men at det er for sent.

Mandag moren ble det meldt oppbud.

– Jeg elsker å jobbe kreativt og med merkevarebygging. Dette er jo livsverket mitt og jeg synes det er forferdelig, sier Lien.(Vilkår)