Netthandel-fenomenet live-shopping har eksistert en god stund allerede, men har fått et ekstra dytt under koronakrisen.

Konseptet går ut på at ansatte i butikken har kontakt med kunden via en livestream, og på den måten tar dem rundt i butikken for å se på varer. Deretter kan du få varen tilsendt eller henter den selv.

Elkjøp har hoppet på trenden, og lanserte denne shoppemetoden 27. mars.

– På litt over én uke ble cirka 60 produkter solgt gjennom den nye tjenesten, det er vi fornøyde med, over så kort tid, skriver merkevare- og digitaldirektør Marius Klemo i Elkjøp Norge i en epost.

Marius Klemo, merkevare- og digitaldirektør i Elkjøp Norge.
Marius Klemo, merkevare- og digitaldirektør i Elkjøp Norge. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Tjenesten fungerer slik at man gjennom Elkjøps nettsider booker 20 minutter med live-shopping. Deretter vil det komme en link til Microsoft Teams, hvor man vil møte en av Elkjøps ansatte. Hvilken kategori kundene ønsker hjelp med, velges på forhånd.

Må finne på alternativer under koronakrisen

Koronakrisen har begrenset nordmenns muligheter til å oppsøke butikker selv, og Klemo påpeker at det har dukket opp flere løsninger for å takle restriksjonene.

– Vi har jobbet på spreng for å få på plass disse tiltakene, som først og fremst skal ivareta sikkerheten til våre ansatte og kundene våre. Det er vår aller viktigste prioritet, salget har ikke vært det viktigste i tiden vi er i, skriver han.

Klemo trekker blant annet frem egne åpningstider for eldre og mennesker i risikogruppen, klikk og hent på på parkeringsplassen, kontaktløs betaling og «Den digitale dugnaden» på Facebook.

– Vi ser at tiltakene har skapt et enormt internt engasjement, mye stolthet og en dugnadsånd for alle oss i blå skjorte. Men det er ingen tvil om at tiltakene og investeringene vi nå har gjort, bidrar til at vi skal stå stødig også i fremtiden, skriver Klemo.

Foreløpig har butikkjeden hatt mer suksess med ordningen klikk og hent på parkeringsplassen, som var et av de første tiltakene administrerende direktør Fredrik Tønnesen satte i gang etter utbruddet av koronaviruset.

I likhet med andre bedrifter har salget på nett økt for Elkjøp under koronakrisen, noe Klemo mener er naturlig når så mange holder seg hjemme.

Gammelt nytt i Kina

Selv om live-shopping er relativt nytt her til lands, har det eksistert lenge i blant annet Kina.

Det svenske nettstedet Breakit anslår at live-shopping omsatte for forbløffende 630 milliarder kroner i Kina i fjor. Det er 9 prosent av den totale netthandelen i landet.

Her til lands er nok de fleste mest kjent med streaming gjennom gaming, underholdning og sosiale medier. I Kina finnes det over 900 live-streamingsider, og mange av disse driver med live-shopping.

På «Singles day» (11. november) i 2019, gjennomførte over 50 prosent av selgerne på Alibaba-eide detaljhandelnettstedet Tmall live-streaming, ifølge Reuters. Dette utgjorde nesten 20 milliarder yuan (2,9 milliarder dollar) av omsetningen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.