Koronakrisen har snudd norsk økonomi og næringsliv på hodet. Tall DNB har hentet ut for DN viser hvordan virusutbruddet har slått svært forskjellig ut på kortbruken i forskjellige bransjer.

DN har fått tilgang på antall transaksjoner og omsetningen på DNBs betalingskort for deres kunder etter at statsminister Erna Solberg innførte de strengeste tiltakene Norge har sett i fredstid. Konsekvensene er enorme.

I uken etter skolene ble stengt handlet DNB-kundene for 30 prosent mindre, enn samme periode i fjor. Dette tilsvarer en nedgang på 1,3 milliarder kroner. Den påfølgende uken falt omsetningen med 1,2 milliarder kroner.

– Total omsetning fra debet- og kredittkort gjør et hopp samme dag som regjeringen innfører de første tiltakene torsdag 12. mars, den såkalte «hamstretorsdagen». Etter denne datoen ligger omsetningen under 2019- nivå. Det er eksempelvis en nedgang i omsetning på 30 prosent i uke 12 sammenlignet med 2019, men noe mindre i uke 13 og uke 14. Dette tyder på at vi ikke opplever en «forflytning» av forbruk mellom bransjer, men en generell nedgang, sier Roger Antonesen, leder for små og mellomstore bedrifter i DNB.

Nedgangen er kraftig, men ikke like ille som i USA. DN skrev tidligere i uken om det norske teknologiselskapet Exabel som sporer amerikaneres kortbruk. Etter koronavirusets utbrudd har den hatt et brutalt fall på 40 prosent.

Størst fall for reiseliv

Det er reiselivsbransjen som har opplevd det største frafallet av kunder. Etter skolestengingen er omsetningen nærmest forsvunnet. Bransjen hadde i uke 13 en nedgang på 89 prosent i omsetningen, sammenlignet med samme uke i fjor.

Innenfor denne bransjen finner man selskaper som Norwegian og Petter Stordalens imperium, som begge kjemper for å overleve. Stordalens hoteller står nærmest tomme, og 250 millioner kroner renner ut av selskapet hver måned.

– Her er det drastisk nedgang. Fallet samsvarer godt med datoen for innføring av tiltak og anbefalinger fra myndigheter, grenseoverganger som ble stengt og strenge reiserestriksjoner, sier Antonesen.

Han forteller at mange av deres bedriftskunder søker om økte og nye kreditter, og trenger likviditet både fra banken og regjeringen.

– I Nord-Norge er kundene våre bransjemessig mest bekymret for reiselivet over tid. Det er lenge til det kommer Nordlys-turister til Tromsø, og byen er bygget opp mye rundt reiselivet og nordlysturismen, sier Antonesen.

Restaurantbransjen sliter

Restaurantbransjen har også blitt svært hardt rammet av koronakrisen. Tidligere denne uken måtte Bølgen&Moi i Kristiansand stenge dørene. DNBs tall viser at omsetningen har falt med 76 prosent etter nedstengningen av Norge. Bedrifter innenfor fast-food, catering og bakerier har halvert omsetningen sin, sammenlignet med i fjor.

– Nedgangen her er mindre drastisk sammenlignet med hele restaurant- og utelivsbransjen. Dette grunnet flere aktører som holder åpent, og mulighet for takeaway og hjemlevering, sier Antonesen.

Det er imidlertid ikke alle bransjer som opplever omsetningssvikt som følge av koronaviruset. Bedrifter innenfor kategorien «Hjem» og «Hobby, leker og spill» har hatt en kraftig vekst, sammenlignet med fjoråret.

Spesielt «Hobby, leker og spill» har gjort det bra med en økning i omsetningen på 30 prosent. Bedrifter innenfor segmentet «hjem» øker omsetningen med 19 prosent.

– Hvorfor opplever hobby, spill og leker en såpass stor oppgang? En hypotese er lange dager hjemme for alle og at påsken i år også tilbringes hjemme. Her pusles, strikkes, males og spilles det over en lav sko, sier Antonesen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.