Inntil videre holder butikkene åpent som normalt, men Virke frykter at virusbølgen får alvorlige konsekvenser.

– Om ikke store deler av norsk næringsliv skal gå over ende, trenger vi kraftige tiltak som iverksettes umiddelbart, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

En fersk medlemsundersøkelse fra Virke viser at 46 prosent av virksomhetene opplever nedgang i etterspørselen.

− Det er viktig at norske forbrukere og virksomheter følger rådene fra lokale og nasjonale myndigheter for å begrense smittespredningen av koronaviruset. I tillegg til smittevernsdugnaden har vi også en dugnad for å unngå massekonkurser i norsk næringsliv, sier Horneland Kristensen.

I Italia er nesten alle butikker stengt, med unntak av dagligvarebutikker og apoteker.

Thon-gruppen som eier mange av landets største kjøpesenter holder åpent inntil videre.

− Vi ønsker ikke å si så mye om utviklingen i kundebesøk og omsetning. Det er en eskalerende situasjon fra helsemyndighetene og regjeringens side, og vi vil se hvilke tiltak som gjennomføres, sier Thomas Rønning som er direktør for eiendom i Thon-gruppen.

Torsdag formiddag hadde kjøpesenterkonsernet et beredskapsmøte der koronasituasjonen var tema.

– Er det aktuelt å stenge sentrene?

– Ikke for oss nå. Det er myndighetene som bestemmer hva som skal gjøres. Vi setter i verk tiltak for å hindre offentlige ansamlinger som arrangementer og konserter. Ellers holder vi åpent som normalt, svarer Ola Stavnsborg som er sikkerhetssjef i Olav Thon-gruppen.

Hamstring

De siste dagene har det vært tendenser til hamstring av langtidsholdbare dagligvarer. Kjedene har anbefalt befolkningen om å opprettholde et normalt handlemønster for å unngå utsolgt-situasjoner.

Folk handler mer basisvarer enn vanlig. Hyllene med hemetikk tømmes også.
Folk handler mer basisvarer enn vanlig. Hyllene med hemetikk tømmes også. (Foto: Aleksander Nordahl)

– Butikkdriften går som normalt, men vi ser press på enkeltvarer. Det skyldes en irrasjonell kundeadferd der enkelte kjøper varer av hermetikk de ellers ikke spiser. Vi oppfordrer derfor til ansvarlighet og å handle mat som vanlig. Da er det nok til alle, seier Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis.

Han forteller at hermetikkhamstringen har en smitteeffekt.

– Salget av hermetikk øker voldsomt. Når noen begynner, så kaster andre seg på. Da brer panikken seg.

Joika-boom

Ett resultat av koronaviruset er at salget av et vanligvis smalt produkt som Joika-kaker har skutt i været. Joika-kakene er produsert av Nortura som nå opplever skyhøy vekst på langtidsholdbar mat, i likhet med hermetikkprodusenten Orkla.

– Vi opplever også en salgsøkning på rundt 50 prosent. Vi er ikke i ferd med å gå tomme og produksjonen vår går som normalt. Vi har alltid langtidsholdbar mat på lager, slik at vi er i stand til å håndtere situasjoner som dette. Selvsagt må vi ta forbehold om at det kan bli krevende å sikre enkelte produkter hvis salget er unormalt høyt over tid, men per i dag er altså ikke dette en utfordring, opplyser Eskil Pedersen som er assisterende kommunikasjonsdirektør i Nortura.

DN har tidligere omtalt at Orkla, som er en storprodusent av både posesupper og hermetikk er forskånet for det verste børsfallet de siste ukene. Mens Oslo Børs har falt 30 prosent de siste tre ukene, har Orkla falt vel 11 prosent.

Både XXL, Europris og Kid har falt nærmere 30 prosent etter at koronafrykten begynte å bre seg. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.