Sjeføkonom Lars E. Haartveit i Virke lager prognoser og studerer trender for varehandelen, som i Norge sysselsetter rundt 360.000 arbeidstagere.

Haartveit følger bransjene gjennom gode eller dårlige skisesonger, sommere med og uten regn, og frem mot sluttspurten i desember.

Men årets vinnerbransje, slik det nå ser ut, er ikke påvirket av korte vindkast.

1. Er julehandelen som den alltid har vært?

– Både ja og nei. Ekstraomsetningen i desember har over mange år krøpet nedover og nedover. Det tolker jeg som at vi har fått bedre råd, og kjøper det vi har lyst på når vi har lyst på det. I toppåret l986 lå desemberhandelen 60 prosent over normalen, i mange år deretter lå den på 50 prosent. Nå er den så vidt over 30 prosent høyere.

– Black Friday i november prøver jo også å få tak i julehandelen, og det merker butikkene i desember.

2. Netthandel fra sofaen dunker tross alt ikke ut julegater og storsentre?

– Den er ikke stor nok til det. Netthandelen er en konkurransefaktor, omsetningen har vokt opp til 15 prosent. En måned var den nede i 8,6 prosent. Men over tid er det stabilitet.

3. Nyheter fra årets handel, nå som du snart kan oppsummere den?

– Det kan faktisk se ut som elektriske husholdningsartikler vil bli årets vinner. Etter en del år med svak vekst for elektriske husholdningsartikler, har de nå fått opp farten. Det blir spennende å se med hvor mye.

Lag tyskernes juledrikk slik den ble laget for 600 år siden

4. Hva er forklaringen?

– Det er de store produktene som virkelig har fått fart på veksten, og det som først og fremst løfter, er de store flatskjermene. Etter at de fleste av oss hadde byttet ut de gamle tv-apparatene, ble salget av flatskjermer liggende litt stille. Man har solgt mange små enkle og billige flatskjermer, men salget av store nye og dyre skjermer ble det ikke fart i igjen, før 2017.

– Det har også vært ganske høy omsetningen av store, gode hvitevarer. Jo da, dab-radioen drar også, men de er jo ikke så dyre. Mange andre små produkter går også bra.

– Andre nye trekk dette året er jo at klesprisene på årsbasis har gått opp for første gang, etter at de fra 1995 startet å falle og falle. Men overraskelsen denne høsten var prisreduksjonen på mat.

5. Hvilken bransje topper salget aller mest i desember?

– Leketøysbutikkene øker salget med tre-gangen. Også for gullsmedene og bokhandlerne er desember en veldig god måned. 40 prosent av alt vi bruker går likevel til mat og drikke i desember, det skal spises og drikkes godt. Så bevegelig alt ellers er – i julen lar vi oss styre av tradisjoner. (Vilkår)

Julen er ikke helt som du tror: Grunnkurs i julenisse
Julenissen er tyrkisk. Og nederlandsk. Men først og fremst amerikansk. Men det er ikke Cola som har farget han rød.
01:36
Publisert: