– Vi er glade for at næringsministeren sier at hun ikke ønsker å boikotte Rema 1000. Det var ikke hennes hensikt. Og vi har fått en korrigering av faktafeilene hun gikk ut med, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000 etter et møte med næringsminister en torsdag.
Rema tok initiativ til møtet for å orientere om sakene som har vært omtalt i mediene den siste tiden. Remas administrerende direktør for kategori og innkjøp, Lars Kristian Lindberg var også til stede.
«Hun har forstått situasjonen»
– Statsråden gikk jo ganske høyt ut og sa at vi hadde avsluttet samarbeidet med Lerum og Mack, noe vi ikke hadde, sier Fossum, og mener at mange oppfattet Mælands uttalelser som en oppfordring til å ikke handle på Rema 1000.
– Men nå opplever vi at hun har forstått situasjonen og at hun korrigerer faktafeilene.
Tidligere denne uken oppfordret næringsministeren misfornøyde Rema-kunder til å bytte butikk etter opprydningen i merkevarer som Mack og Lerum. Utspillet skapte sterke reaksjoner hos Rema.
I de årlige forhandlingene, som går under navnet høstjakten, har Rema forsøkt å presse ned prisene fra leverandørene. Rema har signalisert at kjeden skal spare én milliard kroner i innkjøpsbetingelser i løpet av fem år.
Mener ingenting om avtaler
– Jeg forstår at det var viktig for Rema. Mitt poeng har likevel vært å peke på at dette er et marked med liten konkurranse, og at vi har iverksatt en del tiltak for å bidra til å øke den konkurransen, sier næringsministeren.
Mæland sier også at hun understreket overfor Rema at politikere ikke blander seg inn i forhandlingene.
– Vi mener ingenting om hvilke avtaler Rema, Coop eller Norgesgruppen skal inngå. Heller ikke med hvem eller hvilke varer de skal selge. Men jeg har pekt på at vi som forbrukere har makt til å bestemme hvor vi handler og hva vi handler. Den makten bør vi bruke, sier Mæland. Hun avfeier påstander om at hennes tidligere uttalelser kan oppfattes som oppfordring til boikott av Rema 1000.
– Nei, jeg har vært veldig tydelig på å snakke i generelle ordelag om vår forbrukermakt, sier Mæland.
– Rema mener du i dagens møte har korrigert faktafeil – er du enig i det?
– Vi skal alltid være korrekte. Jeg tror de fleste av oss oppfattet at enkelte produkter ikke lenger ville finnes i Remas butikker. Det har de nå korrigert. Noen produkter vil finnes i deler av landet. Men det var altså ikke mitt poeng, selv om jeg skjønner at det er viktig for Rema, sier Mæland.
Mye forsvinner ut
Listen over produkter som forsvinner ut fra Rema-hyllene er blitt lengre etter hvert som resultatet av leverandørforhandlingene er blitt kjent.
Kjente merkevarer som Kims, Sprite, Fanta, Ajax og Palmolive forsvinner ut som en del av den såkalte bestevenner-strategien. Også merker som Dove og Knorr fra Unilever er ute i kulden, ifølge Aftenposten. Det samme skal gjelde utenlandske merkevarer som Uncle Bens og Haribo.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.