Den tidligere glamourmodellen og utelivsdronningen Linda Johansen (51) opplever kraftig medvind for kosmetikksatsningen som bærer hennes navn.
I 2018 solgte Linda Johansen Concept (Linda JC) hudkrem og hudpleieprodukter for over 21 millioner kroner. Nå, seks måneder senere, er omsetningen nær 18 millioner kroner og resultatet før skatt på rundt fire millioner kroner.
– Vi har nå doblet omsetningen i første halvår sammenlignet med samme periode i fjor. Dermed ligger det an til en dobling for året, med samme resultatgrad som vi hadde i 2018, sier daglig leder i Linda JC, Timm Wold (45).
Bedre enn synes
Resultatet før skatt landet i fjor på fire millioner kroner, knappe én million lavere enn varslet da DN intervjuet Linda Johansen ved inngangen til året.
Bakgrunnen er at selskapet tok en del kostnader på slutten av året, der utviklingen av en ny nettbutikk har kostet «noen millioner», ifølge Wold. Samtidig har han engasjert konsulenter for å bistå med sosiale medier og filmproduksjon.
– Tar man vekk engangskostnader, var resultatet før skatt på nærmere 6,5 millioner kroner i fjor. Så driftsresultatet er veldig bra, sier kosmetikk-sjefen.
Sminkeløft
Lindakrem.no ble i 2019 kåret til årets nettbutikk av Bring sammen med Kolonial.no, som vant i klassen med omsetning over 50 millioner kroner.
I år tok selskapet steget inn i sminke, som har bidratt til å skyte fart på utviklingen.
Linda JC har omsatt sminke for én million kroner hver måned siden lansering i januar, ifølge Wold.
Saken fortsetter under videoen
I 2009 sa Linda Johansen til ukebladet Hjemmet at hun ville bli skjønnhetsbransjens svar på Grete Roede, landets kanskje mest kjente diettprogram og slanke-personlighet. Ti år etter, er hun nærmere enn noen gang.
– Dét er målet mitt, og jeg er på vei, sier Johansen til DN i dag.
Med dagens salgstempo er det ingen grunn til at omsetningen ikke passerer 40 millioner kroner i 2019 og at resultatet havner på rundt åtte millioner kroner, supplerer Wold.
– Vi har som mål å nå en omsetning på 60 millioner kroner i 2020, sier han.
Massiv annonsering
I 2018 sa kosmetikksjefen farvel til sitt virke som salgssjef for Canon Norge etter 13 år i selskapet. Et treff via en mobil sjekkeapp to år tidligere førte ham og Linda Johansen sammen. Sommeren 2018 giftet de seg.
Nå bruker han sin tidligere salgsbakgrunn for alt det er verdt.
Linda JC bruker rundt 20 prosent av inntektene på reklame og har i år satset stort på tv-reklame, blant annet i «God morgen, Norge» på TV 2 og TV3. I årets første seks måneder sto nett- og tv-reklame for 3,5 millioner kroner av utgiftene.
– Vi får mest igjen for annonsering på nett, men vi ser at vi har god synergi med tv-reklame, sier Wold.
Saken fortsetter under bildet
«Blir nok interessante»
Nylig ble det nettbaserte kosmetikkselskapet Makeup Mekka solgt til Dressmann- og Bik Bok-konsernet Varner og oppkjøpsfondet Equip Capital for rundt 100 millioner kroner.
Makeup Mekka er ikke helt ulik Linda JC, og solgte egenutviklede sminkeprodukter for over 60 millioner kroner og satt igjen med ti millioner kroner i fjor, en firedobling fra året før.
Wold ønsker ikke å spekulere i verdien på Linda JC, men registrerer at både de og Makeup Mekka har truffet en nerve i markedet.
– Vi har foreløpig ingen planer om salg, sier han.
Wold har heller ikke hatt henvendelser fra potensielle beilere.
– Jeg tror vi fortsatt er for små, men vi blir nok interessant når vi blir ferdige med 2019 og 2020, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.