– Vi har et mål om å runde en milliard på topplinjen til 2022.

Administrerende direktør Jan Tore Jensen i Bergans kan glede seg over at resultatet i sportsklærleverandøren endelig er i pluss.

I fjor klarte Bergans å snu negative resultater helt siden 2015 til positive. Resultatet før skatt ble 24 millioner kroner, opp fra minus 31 millioner kroner året før.

2017-tallene viser ifølge Jensen effekten av å ha gått ut av Russland og USA i 2016.

– Bergans gjør det godt i Norge, Sverige og Tyskland som er fokuslandene fremover. I Norge er vi godt etablert, men vi har fortsatt en jobb å gjøre i Sverige og Tyskland for å få merkevaren Bergans godt nok kjent, sier han.

Jobber med marginene

Driftsmarginen har økt til 4,7 prosent, det høyeste siden 2011. Det vil at for hver omsatte 100-lapp sitter bedriften igjen med 4,7 kroner, før finanskostnader og skatt. Jensen mener det viktig at selskapet nå presser marginene videre opp, og at det vil være viktigere enn topplinjevekst:

– Å forbedre marginene er mye viktigere for oss. Det sier seg nesten selv, sier han.

Så langt i 2018 har salget vært svakere enn han hadde sett for seg, med varmt og tørt vær:

– Vårsalget har vært tynnere, sier Jensen.

Merker prispresset

Bergans er en av aktørene som merker prispresset i sportsbransjen. Selskapet jobber nå målrettet for å effektivisere og drive opp marginene.

– Sportsutstyrsbransjen er preget av svært små marginer, og vi må hele tiden kuttet kostnader for å drive opp marginene, sier Jensen i Bergans.

– Det er et unektelig faktum at kunder forventer at prisene ikke skal få øke samtidig som produktet de kjøper skal bli bedre. Kundene har nok alltid vært veldig prisbevisste, men kunder er blitt mye bedre på å sammenligne priser da informasjonen er så mye mer tilgjengelig, sier Jensen.

– Konkurransen er definitivt blitt tøffere, forklarer finansdirektør Jan-Martin Holmen.

Han peker på at landegrenser viskes ut når internasjonal handel blir enklere.

Kutter i produktlinjen

Bergans er nå inne i en omfattende digitaliseringsfase som omfatter alt fra produksjon, logistikk og salg, til interne systemer.

I tillegg har selskapet flyttet sentrallageret fra Hokksund til Hamburg, og selskapet er i ferd med å trekke sammen produksjonen for å presse opp marginene ytterligere. I forbindelse med denne prosessen flytter også selskapet hovedkontor fra Hokksund til Asker for å bli en mer attraktiv arbeidsplass for flere.

Et annet tiltak for å drive opp marginene er å produsere færre produkter.

– Tidligere har vi hatt for mange produkttilpasninger til de ulike markedene. Det har vært utfordrende å selge tilstrekkelig med et såpass bredt produktspekter. Nå ønsker vi å snevre inn produkttilpasningene for å komme nærmere kjerneproduktene. Det vil gjøre oss enda mer lønnsomme, sier Jensen.(Vilkår)

Det som politisk redaktør Kjetil B. Alstadheim peker på her, er helt nytt i norsk politikk
Partiet Rødt oppsummerte før sommeren på Lompa i Oslo.
02:44
Publisert: