På Høvik i Bærum har Flügger en av malingsbutikkene selskapet satser på.

– I det siste året har vi lukket fem butikker som dessverre ikke har levert positive tall. De er blitt tatt bort. Vi begynner nå å se en fin utvikling, sier administrerende direktør Rolf Gjølberg i Flügger Norway.

Han leder et selskap som de siste årene har tapt penger i det norske malingsmarkedet.

Men nå mener Gjølberg at det går mot bedre tider.

– Vi er på riktig vei og har gjennomført en rekke tiltak i form av kostnadsreduksjon og konsolidering av butikker, sier Gjølberg.

«Sterk konkurranse»

Nok en gang leverer Flügger Norway et minusresultat i sitt avvikende regnskapsår fra 1. mai 2018 til 30. april 2019. Selskapet har tapt nesten 130 millioner i resultat før skatt de siste fem årene i Norge.

I årsberetningen understrekes det at konkurransen i det norske malingsmarkedet er hard, blant annet er Jotun en stor aktør.

«Det norske markedet for maling og trebeskyttelse har i det foregående år vært preget av sterk konkurranse mellom aktørene som selger malingsprodukter», heter det i årsberetningen.

Den norske ledelsen understreker at de store varehusene og kjeder som er rettet mot privatmarkedet «benytter malingsprodukter til sterkt reduserte priser i sin markedsføring. Samtidig har en økende digitalisering bidratt til å understøtte den sterke konkurransen, samt kundenes bevissthet rundt priser».

Den varme sommeren i 2018 hjalp heller ikke selskapet.

«Fjorårets eksteriørsesong var svært utfordrende på grunn av langvarig godt vær og høye temperaturer. Dette gjorde at mange konsumentkunder nedprioriterte sine utendørsprosjekter noe som resulterte i sviktende salg av eksteriørprodukter. I tillegg har økte kostnader på råvarer, og en svak norsk krone bidratt til å legge press på lønnsomheten gjennom foregående år», heter det i årsberetningen

«Absolutt ikke»

Selskapets toppsjef i Norge understreker at selskapets fornyede satsing på franchisekonseptet har vist gode resultater så langt.

– Vi har i foregående år åpnet tre nye butikker. Målsetning for inneværende kalenderår er å åpne ti nye butikker. Vi ønsker å ha butikker der våre kunder er, med riktig plassering og ansatte med god fagkunnskap, sier Gjølberg.

– Så dere har ikke malt dere inn i et hjørne?

– Nei, absolutt ikke. Det koster å gjøre de tiltakene vi har gjort. Våre ansatte har gjort en fantastisk innsats i snuoperasjonen og fortjener masse honnør, sier Gjølberg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.