En ny generasjon kaffebarer har de siste årene satt sitt preg på gatebildet i norske storbyer, men mange av dem sliter fortsatt med småbeske resultater.

Den norske kjeden Kaffebrenneriet, deleid av Norgesgruppen, var tidlig ute med å kaste seg på kaffebølgen og holder fortsatt posisjonen som en lønnsom markedsleder. De siste årene har derimot flere utenlandske kjeder fulgt etter og sikret seg attraktive plasseringer i handlegater, ved knutepunkter og på kjøpesentre.

Den danske kjeden Joe & The Juice har hatt høy etableringstakt og har på få år etablert 33 kaffebarer sør i Norge. Bare i år har kjeden skaffet seg fire leiekontrakter.

Joe & The Juice nærmer seg 100 millioner kroner i omsetning, men kjeden har utfordringer med lønnsomheten. I fjor økte inntektene med 13 millioner, tilsvarende 17 prosent, mens underskuddet økte med nærmere 50 prosent og ga et resultat før skatt på minus 7,3 millioner kroner.

Flere som brenner seg

Nå sliter selskapet med negativ egenkapital, og kjeden lever på nåde fra de danske eierne, som må garantere for driften, ifølge årsberetningen, der det står at morselskapet Joe & The Juice as har avgitt en erklæring om at en minst frem til årsregnskapet for 2017 er fremlagt, garanterer for fortsatt drift.

I årsberetningen fremkommer det at resultatprognosene for 2017 samt konsernets langsiktige strategiske prognoser for årene fremover gir grunnlag for videre drift.

Etter at gründer Kaspar Basse solgte seg ned, har kjeden vært kontrollert av to ulike private equity-fond. Den norske kjeden har 30 millioner i gjeld til sitt danske morselskap.

DN har ikke oppnådd kontakt med den norske ledelsen i selskapet.

Kjeden Joe & The Juice sliter med å tjene penger i Norge.
Kjeden Joe & The Juice sliter med å tjene penger i Norge. (Foto: Gunnar Lier)

Joe & The Juice er ikke den eneste kjeden som har brent seg i kaffemarkedet. Selskapet bak Wayne's Coffee har hatt samlede underskudd på 35 millioner i løpet av fire år. Tidligere i år ble det tatt affære. Driftsselskapet, eid av Selvaag-familien, valgte å selge 11 kafeer tilbake til den svenske kjeden, mens gründerne bak kafékjeden Norð fikk kjøpe selskapet med de seks resterende utsalgsstedene.

Svenskehit

Det norske kaffemarkedet har de siste årene vært preget av den raske veksten for svenske Espresso House. Selv om også dette selskapet har en tung etableringsfase bak seg, har kjeden fremstått som en suksessinvestering for oppkjøpsfondet Herkules. Med en salgssum på 2,2 milliarder kroner kunne eierne innkassere en milliardgevinst på under tre år.

– Dette kan bli Hennes & Mauritz innen kaffekjedene, uttalte Espresso House-sjef Adriano Capoferro, med bakgrunn fra kioskkjeden Deli de Luca, etter salget til en tysk kaffekjempe.

I fjor gikk Espresso House Norge med overskudd etter 65 millioner i samlede underskudd i løpet av tre år.

Espresso House-sjef Torodd Gøystdal avviste at markedet var mettet.

– Vi skal ansette 400 nye medarbeidere de neste tre årene, sa han.

Kaffeselskap skal ansette 400 dn+

Tungt for Starbucks i Sverige

Også for Jens Ulltveit-Moe og Umoe Restaurants har det vært utfordrende å skape kaffelønnsomhet etter at de tok den amerikanske kjeden Starbucks til Skandinavia. Nå går driften med overskudd i Norge, mens i Sverige gikk kafédriften med 12 millioner i underskudd i fjor.

– Dette henger også sammen med mange nyåpninger og det at vi fortsatt har et ganske lite nettverk i Sverige, uttalte toppsjef Sverre Helno i Umoe Restaurants til DN tidligere i sommer.(Vilkår)

Denne mini-suven kommer til å bli populær i Norge
Med en pris fra rundt 300.000 kroner blir den nye Volkswagen suven T-Roc populær i Norge.
00:38
Publisert: