Hittil i år er det solgt dypfryst pizza for 773 millioner kroner i Norge, noe som er en økning på 12,2 prosent fra tilsvarende periode i fjor, opplyser markedsanalysebyrået Nielsen til Nationen.

– Veksthastigheten for dypfryst pizza har tatt seg opp den siste tiden og er vesentlig sterkere hittil i år enn siste 26 uker og siste 52 uker, sier kommunikasjonsansvarlig Gunnar Portvik i byrået til avisen.

Salget av folkefavoritten Grandiosa og Big One økte med tre prosent i årets tre første måneder, opplyser Orkla.

Importen av pizza har økt etter at merkevaren Peppes Pizza kom i butikkenes frysedisker i februar. Landbruksdirektoratet opplyste tidligere denne måneden at i første kvartal i år ble det importert 3.581 tonn av den italienske retten til en verdi av 113 millioner kroner. Det er en økning på 46 prosent fra samme periode i fjor.

Ifølge industrikonsernet Scandza har Peppes Pizza, som de eier, tatt om lag 10 prosent av markedet i løpet av åtte uker.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.