Mange av de uavhengige og mindre sportsutstyrskjedene slet i fjor. Selv med gode vintersportsforhold høsten og vinteren 2017, førte hard konkurranse til svakere resultater for mange. Blant sliterne er Oslo Sportslager, som endte med et underskudd på 800.000 kroner. Også MX Sport og Sykkelshop Sandnes endte i minus i fjor.

– Det er for mange produkter og butikker. Hvis alle aktører skal ha vekst, samtidig som at markedet ikke vokser og det kommer flere aktører på banen, så sier det seg selv at det går utover prisene, sier styreleder og daglig leder Christian Stabell Eriksen i Milsluker'n Sport.

Milsluker'n, som ligger på Ullevål stadion i Oslo og spesialiserer seg på kajakk, ski, sykkel og løping, hadde et underskudd i fjor. Det er første gang butikken går med underskudd siden den ble etablert ved årtusenskiftet.

Forventes solgt til rabattert pris

Regnskapet for fjoråret viser underskudd på fem millioner kroner etter at omsetningen steg nesten fem prosent fra 61 til 64 millioner kroner. Det skyldes at verdien av varelageret ble nedskrevet.

– Vi har gått gjennom hele varelageret og gjort en ny verdsetting ettersom det har bygget seg opp en feilaktig verdisetting over flere år, sier Eiksen.

Kvalitetssikrer varelageret

Fremover kommer selskapet til å stålsette seg på å kvalitetssikre varelageret.

– Kvalitetssikring på innkjøp blir helt essensielt fremover. Leverandørene må være veldig selektive med henhold til sin distribusjon hvis de ikke skal oppleve av merkevarene blir ødelagt av kortsiktig prisdumping, forteller Eriksen.

Ifølge Eriksen må han gi rabatter for å henge med i svingene i konkurransen. Han peker også på at hele bransjen opplever tøffere marginer.

– Hele bransjen opplever et vesentlig fall i marginer. Da er det to ting som må til for å henge med: Enten må man øke omsetningen betydelig, eller så må man redusere kostnader, sier han.

Skylder ikke på været

Det er ikke uvanlig at Sportskjedene retter skylden mot værforholdene som ikke har vært optimale. Eriksen i Milsluker'n velger ikke å anklage været.

– Det er alltid en sesong, og alltid «denne gang». Vi har hatt en kanskje for varm sommer for handel, men vi lever av at folk er utendørs, og derfor gjør vi det stort sett greit i dette været, sier han og påpeker at 2018 har vært et godt år så langt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Skambud på Fred. Olsen Energy
Kreditorene kommer aldri til å gå med på det, sier DNs børskommentator.
01:09 Min
Publisert: