– For to år siden oppdaget jeg at produsenten min hadde kopiert produktene mine, lagt det ut på sine egne hjemmesider og solgt det til konkurrenter, sier Grethe Sivertsen, daglig leder i den norske barnemøbeldesigneren Kinkeliane.

I 2007 sluttet Sivertsen i fulltidsjobben som førskolelærer, og startet med design og salg av barnemøbler.

Sivertsen forteller at hun begynte å bruke den danske produsenten One Wood i 2011. For tre år siden flyttet hun derimot produksjonen tilbake til Norge, grunnet høy eurokurs, samt et ønske om å produsere lokalt.

Et år senere ble Sivertsen oppmerksom på at One Wood hadde fortsatt å selge det hun mener er en kopi av Kinkelianes stol til andre konkurrenter, både i Norge og utenlands.

Danmark, Nederland og Norge

Da Sivertsen sjekket One Woods hjemmesider 2017, oppdaget hun at stolen, som etter hennes mening lignet veldig på sin egen, lå ute på den danske produsentens hjemmesider – ett år etter at hun hadde avsluttet samarbeidet.

Til venstre er Kinkelianes utgave av stolen som Sivertsen og møbeldesigneren Karl Marius Sveen har designet. Til høyre er den hun mener One Wood har kopiert, og som selges på Krogsæters hjemmesider.
Til venstre er Kinkelianes utgave av stolen som Sivertsen og møbeldesigneren Karl Marius Sveen har designet. Til høyre er den hun mener One Wood har kopiert, og som selges på Krogsæters hjemmesider. (Foto: Kinkeliane og Krogsæter)

Sivertsen konfronterte One Wood med dette, og fikk til svar at det var en «forglemmelse» at den ikke hadde blitt fjernet fra hjemmesiden. Samtidig lovet One Wood å fjerne stolen fra sine nettsider.

– De tok vekk stolen min fra hjemmesidene sine, men etter hvert oppdaget jeg at de hadde fortsatt å selge dem til konkurrenter, sier Sivertsen.

Først fant Kinkeliane-eieren stolen hos danske Jysk Møbelfabrik, før den også dukket opp hos nederlandske School Concept nå i sommer.

Felles for disse er at de begge bruker danske One Wood som produsent.

– Da jeg oppdaget stolene mine i Nederland og Danmark sjekket jeg i Norge. Da fant jeg dem hos Krogsæter, som selger dem under navnet OW-stolen, forteller Sivertsen.

Registrerte ikke produktdesign

Knut Harald Krogsæter, eier og daglig leder i Krogsæter, sier de ikke har noen betenkeligheter rundt salget av OW-stolen.

Han mener det er en sak mellom Kinkeliane og One Wood.

– Om det er en kopi eller ikke må de diskutere. Dette er en tvist mellom de to, vi selger et produkt som er produsert av One Wood, sier Krogsæter.

Av e-poster DN har fått tilgang til, fremkommer det at Sivertsen ved gjentatte anledninger har forsøkt å få stoppet salg og markedsføring av det hun mener er en kopi av Kinkelianes stol.

Både Krogsæter og nederlandske School Concept har svart at de har sendt beskjeden videre til One Wood.

– Jeg mener dette er dårlig forretningsskikk. One Wood sitter på mine originaltegninger, og har brukt mitt design, mener Sivertsen.

– Hvorfor registrerte du ikke produktdesignet i Danmark eller her hjemme?

– Det var en økonomisk vurdering. Da jeg startet fikk jeg en grundig innføring i hvordan dette fungerer, og fikk beskjed om at hvis jeg skulle ta patent kunne jeg bare gjøre det på akkurat slik produktet mitt ser ut.

Hun sier at kostnadene for å sikre patent ville gjort at hun hadde gått konkurs før hun startet, og mener situasjonen handler vel så mye om god forretningsskikk og villedende markedsføring fra produsent overfor sine kunder.

«Et kjent problem»

Seniorrådgiver og jurist Sarah Wennberg Svendsen ved Oslo Patentkontor forteller at de hører mye om lignende saker, og sier at det ikke er en ukjent problematikk.

Hun har ikke sett noen av stolene, og uttaler seg på generell basis.

– Opphavspersonen skal få en beskyttelse for sitt verk, samtidig som at det skal være mulig for andre å bygge videre på den skapende innsatsen. I opphavsretten blir det en vurdering om det er et selvstendig verk eller en rettsstridig bearbeidelse, sier Svendsen.

Hun sier det kan være vanskelig å bestemme hva som kan regnes som for likt, og opplyser at utseendet på en stol kan beskyttes ved designregistrering dersom den er ny.

– Når det gjelder designregistrering er det relativt vanlig at møbelprodusenter velger seg enkelte signaturprodukter som beskyttes, og at man ikke registrerer alle produktene i kolleksjonen. Det samme gjelder i klesbransjen, som skifter fra sesong til sesong.

Svendsen understreker at det er en generell standard for hvordan man skal opptre etter markedsføringsloven, i henhold til «god forretningsskikk næringsdrivende imellom».

Hun legger til at rettigheter i Norge ikke nødvendigvis følger med til utlandet.

– At man har design- og varemerkebeskyttelse i Norge betyr ikke at man har tilsvarende rettigheter i utlandet. Man bør derfor sørge for beskyttelse i landet der produktene skal selges, og i produksjonslandet, sier hun.

«Ikke samme stol»

DN har vært i kontakt med Poul Jørgensen, administrerende direktør i One Wood. Han sier han først fikk vite om saken denne uken, og henviser til salgssjef Niels-Frank Nielsen.

Salgssjefen mener One Wood har sitt på det tørre.

– Den kan godt ligne litt, men det er ikke den samme stolen. Vi har brukt en annen produksjonsmetode og et annet design, og har heller ikke markedsført den, sier han.

Nielsen opplyser at de har levert «under 15» av de omstridte stolene til Krogsæter. Samtidig sier han at One Wood kun «har vist et bilde» av stolen til sine kunder.

– Ifølge Sivertsen sitter dere på originaltegningene, men dere har altså ikke kopiert noe?

– Absolutt ikke. Sivertsen får mene hva hun vil, men vi har overhodet ikke noe mer å si om denne saken. Det er ikke samme stol.

– Hva tenker du om Sivertsens beskyldninger om dårlig forretningsskikk?

– Det tenker jeg ingenting om, vi er ferdige med saken og vil ikke kommentere ytterligere.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.