– Vi fikk brev fra en rekke forhandlere med varsel om at vi ikke kunne forvente betalinger for varer vi allerede hadde produsert. Det var helt krise og usikkerheten var komplett, sier Mona Jensen.
Sammen med sin ektemann Morten Isachsen, har de bygget opp merkevaren Tom Wood. Selskapet har gått i solid pluss siden oppstarten i 2013 og utmerket seg da de vant prisen for årets gasellebedrift i Oslo i 2017. Nå har merkevaren om lag 250 forhandlere fra hele verden.
Tross solide tall og en gjennomgående stødig driftsmargin, spredte frykten seg da korona inntraff. Smykke -og klesmerket måtte permittere alle ansatte helt eller delvis, butikken stengte dørene, nettsalget gikk ned og forhandlere varslet betalingsstopp.
Sikter høyt
Krisestemningen varte likevel ikke så lenge som antatt. Etter noen uker med stor usikkerhet og salgsnedgang, snudde den negative trenden. Fra starten av april tok salget seg opp i nettbutikken og siden da har selskapet sett en kontinuerlig vekst.
–Det var litt sånn som i byggevarebransjen. Først forsto ingen hva som skjedde, så skjønte folk at de kom til å holde seg hjemme ganske lenge og da fikk man ideen om å pusse opp eller ordne i hagen. Det samme skjedde på mange måter med oss. Folk sluttet å gå i butikken, men desto mer begynte de å handle på nett. Folk hadde fortsatt behov for å kjøpe gaver eller klær. Denne veksten så vi både i den norske og i internasjonale nettbutikker, sier Isachsen.
Selskapet har sett en kontinuerlig vekst siden de startet i 2013. I fjor omsatte de for 51,5 millioner kroner, noe som utgjør en økning på 14 millioner kroner fra året før. I tillegg har de en driftsmargin på nærmere 20 prosent. De to eierne tror suksessen bunner i en kombinasjon av å sikte høyt, samtidig som de er forsiktig med å ta økonomiske risikoer.
– Vi har en godt planlagt og organisk vekst og ønsker å ha stor grad av kontroll. Som eiere ønsker vi å sove godt på natten. Samtidig går vi alltid inn i nye markeder med ambisjon om å komme oss inn i A-butikker, og der er vi ganske kompromissløse, sier Isachsen.
– Veksten har ikke stoppet
Nå har butikkdørene åpnet, de fleste ansatte er tilbake på jobb og dialogen med kundene er i gang for fullt. Jensen og Isachsen forteller at selskapet har sett en vekst i nettbutikken på over 200 prosent siden starten av mars.
– Veksten har ikke stoppet under koronatiden, tvert om. Vi har økt omsetningen, spesielt i nettbutikken, men vi vokser også ute blant våre forhandlere hvor toneangivende norske og internasjonale kunder øker Tom Wood-budsjettene sine betraktelig. Folk vil kjøpe ting som de føler har en varig og personlig verdi, og da er smykker en god kategori, sier Jensen.
I juni ville salgsteamet vanligvis reist til moteuken i Paris for å møte forhandlere, men dagens restriksjoner gjorde at dette ikke var mulig. Det har gitt selskapet nye tanker om virksomheten.
– Nå jobber vi heldigitalt. Vi har brukt en flerkameraproduksjon for å vise frem varene våre til innkjøpere. Det er en helt annen måte å jobbe på, men det har vist seg å fungere veldig godt, sier Isachsen.
– Har korona lært dere noe?
– Jeg tror mange har innsett at all reisingen er overdrevet. Man har havnet i et hamsterhjul der man bare reiser uten å vite helt hvorfor. Jeg tror også flere merkevarer erkjenner ansvaret man har knyttet til bærekraft, ikke bare rundt materialvalg og produksjonsmetoder, men det blir også viktig å vurdere antall kolleksjoner og størrelsen på kolleksjonene. Nå er det for eksempel snakk om å redusere antall fashion weeks fra fire til to ganger i året, sier Jensen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.