Klokken med det klassiske designet og den stripete reimen i ulike farger til en relativ lav pris, har truffet en trend blant klokkekjøpere - kanskje særlig de unge - som få andre kan matche. 

I løpet av fem år har gründer Filip Tysander fra Sverige gått fra null til to milliarder svenske kroner i omsetning av Daniel Wellington- klokker, ifølge Business Insider, som siterer Breakit. Den enorme klokkesuksessen har gjort Tysanders selskap til det raskest voksende i Europa både i 2013 og i 2015. 

En ting er omsetning, noe helt annet er hva selskapet sitter igjen med på bunnlinjen. Men Daniel Wellington slår også kraftig til her. Av omsetningen på to milliarder svenske kroner, sitter eneeier Tysander igjen med 970 millioner kroner i resultat etter fjoråret. I følge Business Insider er det samlede overskuddet for selskapet siden 2013 to milliarder svenske kroner. 

En forklaring bak suksessen er bruken av sosiale medier som markedsføringskanal. Selskapet har for eksempel 3,2 millioner følgere på Instagram. (Vilkår)

Les også: Urmannen d2Plus

På klokkemessen snakker ingen om Apple Watch
De tradisjonelle klokkeprodusentene blir utfordret av elektronikkbransjen om å lage smartere produkter. Vi har snakket med fire produsenter som har hver sin tilnærming til hvordan klassiske ut kan bli «smartere».
03:11
Publisert: