Nylig ble rapperen Snoop Dogg observert ikledd produkter fra det norske klesmerket Onepiece. Kosedressen har titt og ofte vært å se på kjendiser som Justin Bieber, Ellie Goulding og Kardashian-søstrene. Sjefdesigner Mathilde Grivi i Onepiece synes likevel det er mest stas når man ser «vanlige folk» som går med produktene deres:

– Det er jo de vi vil nå ut til, sier Grivi.

Omsetningen halvert – før korona

Men de siste årene har selskapet slitt med salget. Siden toppåret 2015 med en omsetning på 151 millioner kroner, er driftsinntektene mer enn halvert til 65 millioner kroner i fjor.

– Europeisk varehandel innen klær og mote har hatt tøffe år og bygget store varelagre i tillegg til å være dårlige betalere, sier administrerende direktør Martin Prydz i Onepiece Jump In i en epost til DN.

Han viser til at fallende omsetning og resultater skyldes færre fysiske butikker. I toppårene gikk nærmere halvparten av salget via nettbutikk og halvparten gjennom forhandlere og egne «concept stores».

– Nettsalget har holdt seg ganske stabilt selv om total omsetning er ned fra toppårene. Dette er et resultat av at vi ikke lenger driver egne butikker selv eller aktivt salg mot klesbutikker rundt omkring i verden, skriver han.

Likevel ser selskapet lyst på fremtiden.

– Vi ligger et godt stykke foran budsjettet i 2020 og styrer mot både økt omsetning og bedret lønnsomhet, sier Prydz.

Resultatsmell

I 2017 gikk selskapet på en resultatsmell og tapte over ti millioner kroner, mens det i fjor og året før gikk med overskudd.

Sjefdesigner i Onepiece Mathilde Grivi (til venstre) og produktsjef Andrea Prytz Lerberg i trappeoppgangen til selskapets kontorer på Majorstuen.
Sjefdesigner i Onepiece Mathilde Grivi (til venstre) og produktsjef Andrea Prytz Lerberg i trappeoppgangen til selskapets kontorer på Majorstuen. (Foto: Didrik Linnerud Arnesen)

Ifølge Prydz er omsetning og resultater i tråd med forventningene og en konsekvens av en strategiendring med full satsing på netthandel. Tidligere har Onepiece hatt fysiske butikker i flere land, deriblant USA, Tyskland, Storbritannia, Russland og Australia.

– Vi opplever at brandet står sterkere enn på lenge. Så lenge vi fortsetter å være tro til konseptet om komfortable klær, tror jeg vi skal klare å levere gode resultater og lønnsom vekst også i årene som kommer, sier Prydz som står oppført med fem prosent eierandel i selskapet.

Koronachic

Etter nedstengningen av Norge 12. mars og innføring av strenge restriksjoner også i resten av verden, har selskapet merket økt interesse for komfortable klær. Onepiece har beholdt alle sine ansatte gjennom krisen. Prydz tror mye av grunnen til at de har klart seg bra gjennom krisen, er at selskapet nesten utelukkende selger produkter via nett. Hittil har selskapet vært tilnærmet monopolist i den selvskapte nisjen for «onesies».

Strategien fra 2018 har vært å rendyrke Onepiece som et «jumpsuit brand» ifølge Prydz, med en forretningsmodell der de styrer hele verdikjeden selv:

– Da er vi raskere til markedet med produktene våre, utvikler produkter tettere på sesong og lansering, og kan jobbe med lavere risiko og varelager, sier Prydz.

Nylig var kosedressene også å se i tv-serien «Hvite gutter» på TVNorge.

To av gründerne som startet klesmerket Onepiece i 2010, Knut Gresvig (til venstre) og Henrik Nørstrud. Bildet er fra 2014.
To av gründerne som startet klesmerket Onepiece i 2010, Knut Gresvig (til venstre) og Henrik Nørstrud. Bildet er fra 2014. (Foto: Christopher Olsson/littleimagebank)

Onepiece-feberen i Norge var på sitt høyeste da selskapet var nyetablert for ti år siden. Siden har gründerne Thomas Adams (35), Knut Gresvig (38) og Henrik Nørstrud (38) tatt kosedressen med hette og glidelås ut i verden og vært god butikk for de tre i mange år. Eierne tok ut fem millioner i utbytte for fjoråret, det samme som i 2018.

Nørstrud og Gresvig er også medeiere i russeklærleverandøren Russedress.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.