– Vi har jobbet i lengre tid med å ta steget ut i Europa. Vi har vært på kurs, snakket med mange erfarne folk og brukt mye tid på strategi. Men det vanskeligste med strategi er å gjennomføre den i praksis. Dette er første test av utenlandsstrategien vår, sier Sebastian Salvesen Adams (34) på telefon fra St Tropez.

For snart fire år siden startet han og broren Alexander Salvesen Adams (29) sitt eget capsmerke, Varsity. Skyggeluene selges på nett, i deres egen butikk på Majorstuen i Oslo og i 57 motebutikker i Norge. I fjor omsatte brødrenes selskap for 7,6 millioner kroner, som er mer enn en dobling fra 2015.

Fjorårets resultat ble 1,6 millioner kroner før skatt. Nå putter gründerne hele overskuddet inn i sin første utenlandssatsing.

Brødrene Alexander (til venstre) og Sebastian Salvesen Adams i pop-up-butikken i St Tropez.
Brødrene Alexander (til venstre) og Sebastian Salvesen Adams i pop-up-butikken i St Tropez. (Foto: Privat)

Valget falt ikke på en storby, men på et feriested langs den franske rivieraen. Nylig åpnet brødrene en «pop-up»-butikk i St Tropez som de skal drive i seks måneder med fire norske ansatte.

I tillegg til at et solfylt feriested er et fint utgangspunkt for å selge skyggeluer ramser Sebastian Salvesen Adams opp tre grunner til hvorfor de velger «Syden» som det første stedet utenfor Norge de åpner butikk.

1. Effektiv «markedsundersøkelse»

– Det kommer millioner av turister fra hele verden til St Tropez. I løpet av seks måneder får vi en god pekepinn på hvor i Europa kundene kan være, og hvilket land vi burde satse videre i, sier Sebastian Salvesen Adams.

Han sier sommerens mål er å spre kjennskap til merket, samle tilbakemeldinger og lære mer om de europeiske kundene. 

– Det skal ikke føles som en markedsundersøkelse for kundene som er innom butikken, men vi slår av en prat og noterer ned detaljer om land, alder og kjønn anonymt, sier han. 

2. Lav risiko

– I en sommerby som St Tropez kan du leie butikklokaler i en hovedgate på korttidskontrakt. Det er fortsatt dyrt å leie, men med kontrakt på bare seks måneder får vi testet konseptet med begrenset risiko. Hvis du skal leie lokaler i en hovedgate i London eller New York, for eksempel, må du som regel inngå lange leiekontrakter, gjerne ti år, sier Adams. 

Han anslår at satsingen vil koste dem 1,5 millioner kroner totalt og sier de er veldig fornøyde dersom den går i null i år.

– Noen vil sikkert si at det er tullete bruk av penger, men vi ser det som utrolig verdifull læring og testing av konseptet. Vi tror det er verdt det, sier Adams. 

3. Krever nøye planlegging

– Frankrike er kanskje et av de vanskeligste stedene å starte en ny virksomhet, spesielt når ingen av oss snakker fransk. Heldigvis har vi fått god hjelp av Innovasjon Norge i Norge og Paris. Det vi lærer nå vil legge et solid grunnlag for fremtidige satsinger i andre land, sier Adams.

Noen dager etter åpningen forteller gründerne at de allerede har lært en del. 

– Vi planla så mye vi klarte i Norge og har ikke opplevd noen store problemer så langt. Den største utfordringen var nok det franske byråkratiet. Det tok lang tid å registrere den franske filialen, og uten organisasjonsnummer får man heller ikke opprettet bankkonto. Dette visste vi, men vi skulle likevel startet med dette enda tidligere enn vi gjorde, sier han. 

Selger mest i fysisk butikk

Om ett år håper brødrene å ha åpnet minst én permanent butikk i EU i tillegg til den i St Tropez.

– I tillegg håper vi at nettsalget i EU har økt betraktelig og står for en betydelig del av omsetningen vår, sier Alexander Salvesen Adams. 

Den fysiske butikken i Oslo er imidlertid den klart mest innbringende salgskanalen foreløpig. Nettsalget sto i fjor for 10 prosent av omsetningen.

– Det er først når vi er blitt mer etablert at nettsalget har økt i Norge. Derfor tror vi at en fysisk tilstedeværelse fortsatt er kritisk for å lykkes, sier Adams. 

Brødrenes utenlandstest i sommer er i tråd med Innovasjon Norges råd til norske gründere: Tenk internasjonalt, ikke vent for lenge, og test og mål underveis. 

– Norge trenger vekstbedrifter som kan bidra med flere arbeidsplasser og økte skatteinntekter, og for å oppnå dette har vi behov for at flere tør å tenke stort og satse internasjonalt, sier Pål T. Næss, direktør for gründere og oppstartsbedrifter i Innovasjon Norge.(Vilkår)

Juni kan være så hektisk for småbarnsforeldre at noen drømmer om å havne på sykehus for å få litt fred
– En gang var juni sol og utepils, nå er det bare stress
02:21
Publisert: