I flere år var hjemmetreningsutstyr mest synlig på TV-shop, men nå har bransjen fått et kraftig oppsving.

Hjemmtilværelsen under koronaepidemien har ikke bare ført til stillesitting. Mylna Gruppen merker at de strenge bevegelsesrestriksjonene nå har ført til en ny treningstrend.

– Det er fascinerende hvor opptatt folk alle er av trening, og det går ikke over selv om treningssentrene er stengt, sier Thomas Weman som er konsernsjef i Mylna Gruppen.

Konsernet har flere selskaper innen hjemmetrening og er den største leverandøren av hjemmetreningsutstyr i Skandinavia.

– Salget trigges ekstra av det som skjer nå, sier Weman.

Mylna Gruppen, der Mjøndalen-investoren Terje Stykket er en av eierne, hadde en omsetning i fjor på 323 millioner kroner. Nå ligger konsernet i rute til vekst på over 20 prosent inneværende år.

Hele spekteret fra småvarer som treningsstrikker og yogamatter og til de mest avanserte styrkemaskinene er plutselig blitt svært etterspurt. Nå må lagerpersonalet jobbe skift for å ta unna.

Jobber skift på lageret

Weman merker at det er betalingsvilje og mange av kundene plukker fra premiumsegmentet.

Noen kjøper eksklusive tredemøller med monitor der du kan følge deg selv i terrenget, mens det også er bra fraspark i salget av dyrere ergometer sykler.

Konsernet, som er et resultat av flere oppkjøp og konsolideringer gjennom flere år, driver også egenutvikling av treningsutstyr.

Denne rulleskimøllen til 130.000 kroner retter seg mer mot profesjonelle utøvere som Johannes Høsflot Klæbo enn dem som trener etter skippertaksmetoden.
Denne rulleskimøllen til 130.000 kroner retter seg mer mot profesjonelle utøvere som Johannes Høsflot Klæbo enn dem som trener etter skippertaksmetoden. (Foto: Elin Høyland)

En egenutviklet rulleskimølle er allerede montert hjemme hos profesjonelle utøvere som Johannes Høsflot Klæbo og Martin Johnsrud Sundby.

Med en pris på 130.000 kroner er rulleskimøllen mer for spesielt interesserte enn markaskiløpere.

Rulleskimøllen har vekket interesse i det internasjonale langrennsmiljøet. Den franske eliteutøveren Lucas Chanavat fikk sin levert denne uken, mens tidligere har italienske Federico Pellegrino fått den samme modellen.

Den samme rullemøllen kan også brukes på sykkel, og Weman håper at det kan åpne seg store muligheter i dette markedet.

Måtte kjøre dobbeltløp

Som frittstående leverandør av sportsutstyr, har de opplevd at treningsutstyr har fått begrenset plass i kjedebutikkene. Derfor har de i likhet med mange andre sportsleverandører forsøkt å gjøre seg mer uavhengig av kjedene.

Nå opplever de økning både i direktesalg gjennom nettbutikken og i de fem egne spesialbutikkene for treningsutstyr som de har i Norden.

– Vi ser at de tradisjonelle sportsbutikkene ikke lenger viser frem så mye treningsutstyr i sine butikker, og at de ikke satser like mye på dette lenger.

– Er det ikke risikofylt å ta opp konkurransen med kjedene som også er kundene deres?

– Vi hadde ikke noe valg siden ingen viste bredden i treningsutstyr. Vi så at etterspørselen var der, og nå får vi også vist frem nyheter, så det har vært en kjempesuksess.

Fikk løft etter snuoperasjon

DN har tidligere beskrevet en snuoperasjon i Mylna Gruppen etter underskudd på 28 millioner i 2018. Konsernresultatet ble blant annet tynget av nettbutikken X-Life som fikk samlede underskudd på 40 millioner etter oppkjøpet for to år siden.

Høy etterspørsel har satt lageret på prøve. Her forbereder Lars Ole Granhaug (t.h.) i Drammen transport utkjøring av utstyr til kunde.
Høy etterspørsel har satt lageret på prøve. Her forbereder Lars Ole Granhaug (t.h.) i Drammen transport utkjøring av utstyr til kunde. (Foto: Elin Høyland)

– Vi har snudd butikken. 2019 blir ikke resultatmessig noe toppår heller, men nå er det kjempefin utvikling både i X-Life og i de andre selskapene.

Weman var selv gründer i Nordic Fitness som er ett av to selskaper som ble innlemmet i Mylna Gruppen i 2010. Han fikk øynene opp for hjemmetrening i USA.

– Her hjemme ble home fitness lenge assosiert med TV-shop. Nå er det virkelig en egen kategori.

Skippertak

Salg av treningsutstyr har en høy servicegrad. Ikke bare er treningsutstyr tungt og er godt egnet for hjemlevering og montering, men det er også så tekniske produkter at det er et ettermarked i form av reservedeler. Etter koronautbruddet merker de at mange har hentet frem igjen treningsutstyret.

Så gjenstår det å se hvor lenge treningsiveren varer.

– For noen blir det en varig endring. Nå tror jeg at hjemmetreningsutstyr blir mer brukt og at ikke like mange trimsykler ender opp som tørkestativ i kjelleren eller på loftet, sier Weman.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.