Etter at Rema lanserte sitt fordelsprogram Æ, startet de andre lavpriskjedene nærmest et kappløp på prosentrabatter til sine mest lojale kunder. 

Nå følger Norgesgruppens supermarkedkjede Meny etter og setter ned prisen ti prosent på 5000 varer.

Meny-sjef Vegard Kjuus sier målet er å demonstrere å vise utvalgsforskjellen til lavpris.

– Den siste tiden har utvalget i norske dagligvarebutikker vært et tema både hos Forbrukerrådet og i bransjen. Vi ønsker å vise utvalgssortimentet som man sjelden finner i lavprissortimentet med 3–4000 varer, sier Kjuus.

Gjennomsnittsbutikken til Meny har rundt 10.000 varer. I tilbudssortimentet på 5000 varer finnes varer som lokalmat, kolonialvarer, nystekt brød, håndskåret ost samt kjøtt og fisk fra ferskvaredisken.

– Føler dere nå presset for å svare lavprisaktørene?

– Nei, ikke i det hele tatt. Meny har gått bra de siste årene og har etablert 50 nye butikker. Vi har et robust konsept. Nå har vi lyst til å vise frem bredden i sortimentet. På den måten kan vi bygge matutvalg og matglede, sier Kjuus.

Dagligvarehandelen har vært inne i en periode med lav vekst. Spesielt Rema har slitt med sin sammenlignbare vekst, og dette var en medvirkende årsak til at kjeden lanserte Æ. SSBs detaljomsetningstall som ble lagt frem mandag viser at omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene gikk ned med 2,1 prosent fra november til desember i fjor.

Gir rabatten i kassen

Mens lavpriskjedene avgrenser rabatten til kunder med fordelsprogram som Æ, Coop-kortet og Kiwi Pluss/Trumf, vil Meny gi rabatten på varen slik at alle får reduksjonen i kassen.

– Hvor mye går rabattene utover lønnsomheten?

– Når vi rabatterer ti prosent, går det utover lønnsomheten, men vi vil tiltrekke oss kunder og dette er måte å investere i fremtiden.

Kjuus tror at utvalgskampanjen vil øke salget av leverandørens varer, noe som vil være lønnsomt for den enkelte leverandør. 

– Rabatten som gis til våre kunder på disse 5000 varene reduserer butikkens fortjeneste. Vi har til denne kampanjen ikke spurt en eneste leverandør om ekstra rabatter, men tar dette som en investering for å fremme vareutvalg og mangfold i Norge, tilføyer Kjuus.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Fredrik (7) trener 12 ganger i uken: Norske idrettsbarn møter spesialisering og oppmøtekrav i ung alder.
– På mandager og onsdager trener jeg tre ganger om dagen, forteller Fredrik Engh (7). – Og om natten? Da drømmer jeg om hockey og fotball.
03:40
Publisert: