I flere norske og europeiske byer har det vært fullstendig frislipp for nye aktører som driver utleie av elsparkesykler.

Tirsdag behandlet formannskapet i Trondheim saken om hvordan elsparkesykler på kommunal gategrunn skal reguleres.

Ifølge Adresseavisen vil elsparkesykler for utleie uten avtale med kommunen ikke være tillatt. Sparkesyklene vil bli fjernet for utleieaktørens regning.

Mangler avtale

I Trondheim har gründerselskapet Ryde technology plassert ut 200 sparkesykler. Disse må nå fjernes inntil en avtale med kommunen er på plass.

– Skal elsparkesyklene fjernes nå umiddelbart fra gatene?

– Ja, det er den klare konsekvensen av dette vedtaket. Vi har jo ikke hatt regler på dette før og dette var første muligheten vår til å fatte et vedtak etter at aktøren bare tok seg til rette tidlig i sommer, sier Geirmund Lykke (KrF) til Adresseavisen.

Til sammenligning finnes det 3500 elsparkesykler i Oslo, ifølge teknologinettstedet Shifter. Minst 11 aktører kjemper om kundene i hovedstaden.

Har satt et tak på 200

I sakspapirene påpeker rådmannen i Trondheim at 200 elsparkesykler er tak.

«Aktøren som har startet opp i Trondheim har satt ut cirka 200 elsparkesykler. Rådmannen mener at det ikke bør tillates et større antall. De 200 elsparkesyklene som er utplassert berører trafikkbildet så mye at det er det maksimale som bør tillates.»

Rådmannen påpeker i sin innstilling at det hensettes elsparkesykler over hele byen på fortau, byrom, sykkelveiersom er til hinder for fremkommeligheten.

«Erfaring fra driften som er etablert i Trondheim er at det til stadig står hensatte elsparkesykler på fortau, busslommer, sykkelstier og lignende som er til hinder for fremkommeligheten for gående og syklende. Det plasseres også på areal som andre leier, som for eksempel bysykkelstasjoner.

Kommunen har ikke kapasitet til å fjerne alle elsparkesyklene som til enhver tid står plassert slik at de er til hinder. Dette vil gå ut over den ordinære driften av byen. Aktøren har også egne ansatte som flytter på elsparkesykler som er til hinder. På tross av tiltakene står det stadig elsparkesykler til hinder rundt omkring i Trondheim.»(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.