Dagen før 17. mai opplevde både Vinmonopolet og Rema 1000 flere steder i landet problemer med betaling med kortterminaler.

– Vi jobber nå intenst for å finne ut av hvor feilen ligger, sa pressevakt Haldor Bing Lorentzen i Vinmonopolet.

Ved 14-tiden melder VG at feilen skal være funnet og problemene løst. Nets melder selv at systemet fungerer som normalt.

Henvist til minibank

Betalingsproblemene førte til kaos på flere butikker og kjøpesentre i landet.

– Det kan virke som om problemene også gjelder på dagligvarebutikker og på apotek. Det er i alle fall det vi hører fra kjøpesentre der vi har butikker, sa Lorentzen og la til at 16. mai normalt er en av årets store handledager.

– Kun kontantbetaling, roper en vekter som står plassert utenfor Vinmonopolet på kjøpesenteret Oslo City mandag formiddag.

Marika Salomäki er butikksjef på Vinmonopolet på Oslo City. Hun forteller at alle kunder som kommer til butikken, blir henvist til en minibank. Betaling lar seg kun gjøre med kontanter, gavekort eller forhåndsbetaling på nett.

– It-avdelingen vår er på saken. De tar seg av det, vi tar oss av kundene. Vi venter på mer beskjed derfra, sier Salomäki.

«Kun kontanter» var beskjeden på Vinmonopolet dagen før nasjonaldagen.
«Kun kontanter» var beskjeden på Vinmonopolet dagen før nasjonaldagen. (Foto: Petter Berntsen)

Hun påpeker at det er en utfordrende dag å håndtere betalingsproblemer på.

– Det er veldig dumt. Ikke bare for oss, men alle andre butikker også. 16. mai er en av de største dagene våre i løpet av et år, så selvfølgelig er det en viktig dag. Det er også en viktig dag for kundene.

Jan Olav Sawyer (33) har kjøpt seg en flaske hvitvin – betalt med kontanter.

Han forteller at han som regel har kontanter på seg, og at betalingsproblemene ikke skapte noen komplikasjoner for ham.

Jan Olav Sawyer hadde allerede tatt ut penger før kortterminalene streiket.
Jan Olav Sawyer hadde allerede tatt ut penger før kortterminalene streiket. (Foto: Petter Berntsen)

– Da jeg hørte at de skulle fase ut kontanter for noen år siden, var jeg sånn «nei, nei, nei». Sånn som i dag, når hele systemet er nede og man ikke får betalt med kort, så er jeg forberedt, forteller han.

–Den verste dagen

– Det gjelder det samme for oss som for alle andre, og det ser ut til å omfatte de fleste butikkene våre. Kundene må da betale kontant. Noen av butikkene har vippsløsninger, og tilbakemeldingen så langt tyder på at det virker. Så jobber vi på spreng med leverandørene med alternative løsninger, sier pressetalsperson Hege Rognlien i Rema 1000 på vei inn i et beredskapsmøte.

– Dette er den verste dagen at noe sånt skulle skje, jeg håper det ordner seg før kveldsrushet, sier daglig leder på Rema 1000 Christian Krohgs gate, Gihan Mirlashari.
– Dette er den verste dagen at noe sånt skulle skje, jeg håper det ordner seg før kveldsrushet, sier daglig leder på Rema 1000 Christian Krohgs gate, Gihan Mirlashari. (Foto: Petter Berntsen)

På Rema 1000 i Christian Kroghs gate i Oslo er det et stort trykk som følge av betalingsproblemene.

– Dette er den verste dagen noe sånt kunne skje, jeg håper det ordner seg før kveldsrushet, sier daglig leder på Rema 1000 Christian Krohgs gate, Gihan Mirlashari.

Pressekontakt Silje Ensrud i Apotek1-kjeden sier det primært er kontaktløs betaling som nå er umulig.

– Det er gjennomgående for alle våre 450 butikker, men det ser ut til at reserveløsninger med chip fortsatt fungerer, sier hun.

Malin Romundstad tar ut kontanter i minibanken i Torggata i Oslo sammen med andre.
Malin Romundstad tar ut kontanter i minibanken i Torggata i Oslo sammen med andre. (Foto: Gunnar Lier)

– Jeg kommer rett fra Clas Ohlson på Storo. Der var det ingen problemer med kortautomaten. Men da jeg kom inn på Cubus hang det en stor plakat om at kortterminalen ikke fungerte. Da snudde jeg med en gang og stilte meg i kø her. Det er første gang jeg har opplevd problemer med å få betalt med kort, sier Malin Romundstad som sammen med flere måtte stille seg i kø til minibank mandag formiddag.

Danske Nets er den største leverandørene av bankterminaler. Da DN ringte dem klokken 1230 var tilbakemeldingen at de ikke kjente til noen problemer i Norge. Et kvarter senere la selskapet ut følgende melding på egen nettside: En pågående hendelse forårsaker mislykkede transaksjoner for nettransaksjoner og terminaler i Norge. Vi undersøker saken.

Ved 14-tiden melder Nets at problemet skal være løst. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.