– Det er vårt nest beste resultat noen gang, og det med soleklar margin. Det er et kjemperesultat på alle mulige måter, sier Kolbjørn Ertzeid (43), konsernsjefen for Brandsdal Group med tilhold like vest for Kristiansand.

Konsernet, som i hovedsak omfatter kosmetikkselskapene Blivakker og Cocopanda, og Netthandelen.no, som særlig selger hagemøbler, hadde i fjor inntekter på nær halvannen milliard kroner.

En gullgruve

Det er nok en gang Blivakker som står for brorparten av inntektene – og det aller meste av resultatet.

Omsetningen endte på 776 millioner kroner, en økning fra 706 millioner kroner i 2020. Og resultat før skatt havnet på 107 millioner kroner, fem millioner svakere enn året før.

Økte lønnskostnader, noe reduserte marginer og nedskrivninger knyttet til avviklingen av Cocopanda-selskapene i Polen, Østerrike, Nederland og Tyskland bidro til at bunnlinjen for konsernet ikke ble helt på høyde med 2020.

– Konsernet økte inntektene med 40 prosent i 2020, og økte videre i fjor. Det er vi kjempefornøyde med. Så faller netthandelen noe i år, men om vi skulle ende ned ti prosent i 2022, er det bare en liten justering. Vi ligger jo langt høyere enn før pandemien brøt ut, sier Ertzeid.

– Og det er helt naturlig, nå som alle fysiske butikker er åpne og folk flest bruker mer penger på reiser. Jeg vil kalle det en helt naturlig normalisering, legger han til.

Nå konsentrerer Brandsdal Group seg kun om de nordiske landene.

– Og dere planlegger å åpne flere egne butikker?

– Ja, vi har åpnet butikk nummer to i Norge, på Sørlandssenteret, og vurderer å åpne flere. Men vi tar det steg for steg. Vi er jo et netthandelsselskap og har behov for å lære mer før vi eventuelt ruller ut flere.

Einar Øgrey Brandsdal eier 100 prosent av aksjene i netthandelskonsernet Brandsdal Group.
Einar Øgrey Brandsdal eier 100 prosent av aksjene i netthandelskonsernet Brandsdal Group. (Foto: Tommy Ellingsen)

Motbakke

Einar Øgrey Brandsdal (46) startet virksomheten i Brandsdal Group på slutten av 1990-tallet med auksjoner på nett i selskapet Netthandelen.no. Auksjonenes tid er for lengst over, og selskapet selger nå primært hagemøbler med fastpris.

Etter flere år med underskudd viser konsernregnskapet for i fjor at Netthandelen.no hadde et overskudd på nær fem millioner kroner.

– Vi fikk et veldig bra år der i fjor. Vi er en av de største i landet på hagemøbler, også der med god drahjelp av pandemien. Så har vi litt mer motbakke i år. Det er tydelig at mange har kjøpt det de trenger, og vil bruke pengene på andre ting, nå som pandemien er over, sier Ertzeid, og legger til:

– Vi er forberedt på at vi vil kunne gå på et tap i det selskapet i år, ikke minst på grunn av ekstrem økning i fraktprisene fra Østen. Trøsten er at våre konkurrenter er eksponert for det samme som oss.

– Men dere merker ikke like sterk negativ effekt i kosmetikksalget?

– Nei. Shampo og sminke må folk ha, okke som. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.