Nettbutikkgründer Ole Sauar (40) har skapt en vekstmaskin av den nettbaserte barne- og babyutstyrsbutikken Jollyroom.

Virksomheten, som så dagens lys i 2010, har tjent penger siden 2014. Tre år senere, i 2017, passerte Jollyroom én milliard svenske kroner i omsetning.

«Fantastisk vekstår»

Nå viser ferske regnskapstall at selskapet har tatt et kraftig steg mot ambisjonen om å passere to milliarder svenske kroner i omsetning i 2021.

I 2018 omsatte Jollyroom for nær 1,5 milliarder svenske kroner, en økning på over 450 millioner svenske kroner fra foregående år, ifølge årsregnskapet.

Sauer omtaler fjoråret som et «fantastisk vekstår».

– Det er store tall i en liten bransje. Vi vil takke alle ansatte, kunder og partnere for et fantastisk år, sier Jollyroom-sjefen i en melding torsdag.

Resultatsmell

Regnskapene viser imidlertid at vekst koster.

Driftsresultatet var på rundt 19 millioner svenske kroner, sammenlignet med nær 25 millioner svenske kroner i 2017.

Det bidro til nær å halvere resultatet før skatt, som endte på omkring 12 millioner svenske kroner (23).

Det legger imidlertid ingen demper på satsingen.

I Sörred i Göteborg havn, et steinkast fra Volvo Cars kontor og fabrikker, bygger Jollyroom Nordens største e-handelslager. Eiendomsselskapene Castellum og Prologis har sammen med Jollyroom investert rundt en milliard kroner.

«Det er en offensiv investering for fremtiden. Vi flytter virksomheten suksessivt til Sörred i løpet av 2019 og 2020. Det blir totalt 77 000 kvadratmeter, og alt skal være klart mot slutten av 2020», heter det i meldingen.

«Stein på stein»

Målet er å bli Europas ledende e-handelsvirksomhet innen barne- og babyprodukter, ifølge selskapet.

Jollyrom skal inn i de fleste europeiske landene på sikt, men har fortsatt mye å hente når det gjelder vekst i de nordiske landene, påpeker Sauar.

Jollyroom-sjef Ole Sauar (t.v.) og logistikksjef Cecilia Olsson, her på selskapets sentrallager i Göteborg.
Jollyroom-sjef Ole Sauar (t.v.) og logistikksjef Cecilia Olsson, her på selskapets sentrallager i Göteborg. (Foto: Jollyroom Group.)

– Vi arbeider langsiktig og legger stein på stein. Det handler om å ekspandere i et tempo organisasjonen kan håndtere, med kvaliteten i behold. Den ekstreme veksten vi har opplevd de siste årene, krever sitt, og 2019 er et år hvor vi har valgt å se over organisasjonen, automatiseringsprosesser, systemer og rutiner, sier Sauar.

«Harmonerer ikke»

Jollyroom har nærmest bygget sin egen kategori rettet mot småbarnsfamilier.

Det startet med babyutstyr, men etter hvert som barna i målgruppen vokste til, er sortimentet blitt kraftig utvidet. Nå er både sport, leker og interiør til barnerommet blitt en del av nettbutikken.

– Da vi startet i 2010, hadde vi mange ulike planer. Konsolideringen innen barn og baby i Norden var kommet langt, men ingen hadde lykkes på nett. Derfor startet vi med en rendyrket netthandel, sa Sauar til DN tidligere i år.

Gründeren startet i sin tid netthandel med datakomponenter hjemme fra gutterommet, en virksomhet som senere fusjonerte med Komplett.no.

I løpet det siste året har en nedtur slått inn over handelsnæringen, og en av de viktigste driverne er netthandel. Sauar mener dagens butikkstruktur fremdeles ikke er tilpasset handlemønsteret.

– Det som skjer nå er at netthandel har en voldsom vekst. Parallelt er det kommet mange nye butikker og kjøpesentre. Det harmonerer ikke, når markedet for fysiske butikker er blitt mindre. Vi har ennå ikke sett en reduksjon i antall butikker som tilsvarer veksten i netthandel, sa han til DN i februar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.