Varer lempes inn i bilen på hovedlageret til Kolonial.no på Lørenskog utenfor Oslo.

– Matkassene veier rundt ti kilo i gjennomsnitt, sier Serban Secara, sjåfør i Kolonial.no

Denne gang er det ikke bare matvarer som skal fraktes.

– Nå skal jeg levere 85 kasser med varer til 35 kunder, hvorav fire av dem får pakker som ikke inneholder mat, sier Secara.

– Jeg har kjørt for Kolonial siden april og har ikke hatt et eneste trafikkuhell, sier sjåfør Serban Secara. Bak ham medgründer Jon Kåre Stene i Kolonial.
– Jeg har kjørt for Kolonial siden april og har ikke hatt et eneste trafikkuhell, sier sjåfør Serban Secara. Bak ham medgründer Jon Kåre Stene i Kolonial. (Foto: Elin Høyland)

Ledelsen i Kolonial tror at bilene nå vil frakte mer pakker fra andre leverandører hjem til kundene.

– Dette er en smakebit på hva som kommer. Enorme mengder av varer som kjøpes på nett vil kundene ha levert hjem. Nå får vi fylt opp bilene. Det er også mer miljøvennlig, sier Jon Kåre Stene, medgründer og ansvarlig for nye forretningsområder i Kolonial.no.

Norges største dagligvarebutikk på nett, Kolonial.no, inngår samarbeid med Helthjem som eies av medieselskapene Schibsted, Polaris og Amedia. Avtalen mellom de to logistikk-selskapene medfører at stadig mer av det som kjøpes på nettet, kan leveres på døren.

«Som en akselerator»

Samarbeidet medfører at de to selskapene tar opp distribusjonskampen om levering av pakker med store aktører som Posten Norge og PostNord.

– Markedet vi opererer i har sterk vekst, og da er det naturlig at det kommer flere aktører og at det blir inngått ulike konstellasjoner, sier pressesjef Kenneth Pettersen i Posten i en epost.

Han understreker at Posten også har en kraftfull satsing på hjemmelevering av pakker.

– Pandemien har fungert som en akselerator på både hjemlevering og e-handel og åpnet forbrukernes øyner på at hjemleveranser forenkler hverdagen. Vi tror på fortsatt vekst og bygger opp et tilbud som skal svare på det, sier Pettersen.

«Levere natt, dag og kveld»

Helthjem leverte i fjor over 12 millioner pakker, en økning på over 140 prosent. Det var pakker som avisbudene kunne levere. Nå skal de mer uhåndterlige pakkene leveres på døren med Kolonials biler.

– I et lite marked som Norge er man tjent med å fylle bilene som kjører på veien mest mulig til enhver ti, sier daglig leder Anders Lunde Angen i Helthjem.
– I et lite marked som Norge er man tjent med å fylle bilene som kjører på veien mest mulig til enhver ti, sier daglig leder Anders Lunde Angen i Helthjem. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

– I et lite marked som Norge er man tjent med å fylle bilene som kjører på veien mest mulig til enhver tid. Dette gir mening både finansielt og miljømessig, sier Anders Angen, daglig leder i Helthjem Netthandel.

– Nå kan kundene velge mellom kontaktløs hjemlevering over natten, eller å motta pakkene sine på en valgfri dato på et bestemt tidspunkt. Sammen kan vi levere natt, dag og kveld, sier Angen.

I første omgang er det kosmetikkaktøren Vita og tekstilbutikken Princess som er de første nettbutikkene til å tilby personlig hjemlevering til sine kunder gjennom samarbeidet mellom Helthjem og Kolonial.no.

Angen mener at langt flere netthandelsbutikker vil være med på det nye logistikklaget.

– Bare vi har avtale med nesten 250 nettbutikker. De er potensielle kunder for vår nye løsning. Etterspørselen for rask levering av varer direkte til kundenes bosted er produkter som klær, småelektronikk og sminke.

– Du er ikke redd for at samarbeidet med Kolonial vil medføre matflekker på produkter som transporteres for dere?

– Hehe. Nei, produktene er godt pakket inn, sier Angen.

Sjåfør Serban Secara. Kolonial.no og Helthjem inngår samarbeid om å frakte varer.
Sjåfør Serban Secara. Kolonial.no og Helthjem inngår samarbeid om å frakte varer. (Foto: Elin Høyland)

«Realistisk med en dobling»

Kolonial har fra før av inngått samarbeid med butikkene Anton Sport, Clas Ohlson, Milrab og Sprell om hjemlevering.

– I dag har vi mellom 40 000 og 50 000 leveringer i uken på Østlandet. Det er realistisk med en dobling av leveranser i nær fremtid, sier Stene.

Kolonials ansvarlig for nye forretningsområder understreker at samarbeidet medfører at man etter hvert kan få levert pakker samme dag varene kjøpes i nettbutikken.

– I dag leverer vi dagligvarer mellom 04.00 til 22.00, mens pakker leveres på kveldstid fra klokken 17.00 til 22.00. Snart kan vi muliggjøre at pakkene kan leveres syv dager i uken og samme dag de kjøpes, sier Stene.

Med en bilpark på 200 kjøretøy tror Stene at de kan tilby en distribusjonsløsning av pakker til netthandlerne som vil stå seg godt dersom giganter som Amazon satser på å gå inn i det norske markedet.

– I de mer digital modne markedene Amazon har gått inn i, har selskapet ikke hatt like ekstrem vekst. Det blir mindre revolusjonerende for kunder i markeder med et godt utviklet netthandelstilbud, som for eksempel i Sverige hvor Amazon nå har etablert seg. Vår oppfordring til norske netthandlere er at de nå må starte jobben med å lage en eksemplarisk kundereise, sier Stene.

Sjåfør Serban Secara i Kolonial.no legger opp kjøreruten for hjemlevering av dagligvarer og pakker.
Sjåfør Serban Secara i Kolonial.no legger opp kjøreruten for hjemlevering av dagligvarer og pakker. (Foto: Elin Høyland)

I løpet av kvelden har Serban Secara levert både mat og andre pakker til kunder blant annet i Ekeberg i hovedstaden.

– Jeg har kjørt i mange europeiske byer, og Oslo er den beste av dem alle. Bilistene overholder reglene, men jeg skulle ønske det var enklere å parkere i sentrum, sier Secara.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.