Omsetningsstatistikk fra mer enn 7.100 norske nettbutikker som bruker Klarnas betalingsløsninger, viser at salget økte hele 48 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

– Det er helt åpenbart at mange nordmenn har tatt innover seg myndighetenes smittevernråd og i langt større grad enn i fjor har unnagjort deler av julehandelen på nett, sier markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna Norge.

Innbyggerne i Oslo har i julehandelsperioden stått for den største veksten innen netthandel. Her er veksten i omsetningen 66 prosent. Deretter følger Viken med en økning på 59 prosent.

– Innbyggerne i Oslo, som har det beste utvalget av fysiske butikker, har økt sin netthandel mest. Selv om netthandelen i hovedstaden har hatt en økning over flere år, skyldes nok de store utslagene vi ser nå, pandemien og tiltakene som er innført, sier Elvestad.

Den svakeste veksten i julehandelen på nett er i Møre og Romsdal, Nordland, Troms og Finnmark der veksten har vært mellom 25 og 27 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.