Gründer Finn Magnus Torall dunker løs mot boksesekken i Milrabs lokaler på Kalbakken i Oslo. Daglig leder Lars Andreas Aglen prøver å holde sekken igjen.

Duoen har de siste årene slått hardt fra seg også i netthandelen.

– Vi blir like overrasket hver gang over hvor mye utstyr folk vil ha i høyere prisklasse. Nå går det eksempelvis mye i sportsklokker. For noen år siden solgte vi litt mer enkle modeller til rundt 1000 kroner. Nå vil kundene ha mer avanserte sportsklokker som koster opptil 9000 kroner, sier Torall.

Han opplyser at disse klokkene har funksjoner som pulsmåling på håndleddet, musikkfunksjonalitet lagret direkte i klokken og kan benyttes som lommebok.

– Du kan bruke klokken til å betale gjennom Garmin Pay-systemet.

Stor nettvekst

Torall er foruten gründer også styreleder og forretningsutvikler i den norske netthandelsbutikken Milrab. På en vegg i lokalet henger fem gasellepriser fra de siste fem årene. Og med fortsatt solid inntjening og vekst ligger selskapet an til å få den sjette.

– I fjor hadde vi en omsetningsvekst på 50 prosent. Vi nådde hvert mål fra 2016 om å tredoble salget på tre år til 100 millioner kroner. Nå er målet å femdoble omsetningen til en halv milliard i løpet av de tre kommende årene, sier Torall.

Mens flere store aktører i sportsbransjen opplevde en nedtur, fortsetter den lille nisjeaktøren veksten. Selskapet selger alt fra sko, t-skjorter, briller, skuddsikre vester, bager, og førstehjelpsutstyr til høyttalere.

– Her har vi 5000 varer, sier gründer Finn Magnus Flesland Torall i Milrab om selskapets lager i Oslo
– Her har vi 5000 varer, sier gründer Finn Magnus Flesland Torall i Milrab om selskapets lager i Oslo (Foto: Gorm K. Gaare)

– Vi er litt ulike en sportsbutikk, og vet veldig spesifikt hvem vår kundegruppe er. Det er aktive friluftsfolk som krever meget gode produkter. Vi har også kunder blant offentlige virksomheter, som Forsvaret, politi, ambulansetjenesten og Direktoratet for sivil beredskap. For tiden selger vi eksempelvis mye feltrasjoner som Forsvaret bruker – det er mer energi i de produktene enn det som selges i ordinære butikker.

– Så istedenfor å være XX Large så er dere XX Small?

– Hehe, ja.

Torall startet virksomheten i 2005 som et enkeltmannsforetak da han gikk på Luftforsvarets befalsskole.

– Jeg så at det var et behov for nisjeprodukter med de kvaliteter som forsvaret stiller. Mange soldater som var på samme leir som meg, var også ute etter slike produkter.

Toralls første salgssuksess var en egen designet bag som politiet kjøpte.

– Vi fikk en bestilling på flere tusen enheter av dem. Disse bagene selger vi fortsatt mye av. I begynnelsen pakket jeg selv bagene til kundene og hadde produktene i kjelleren hos mor og far.

Teknogründere går inn

Milrab har vært eid av Torall og Aglen. Nå har begge solgt seg ned. Inn kommer teknogründere som har hatt suksess med sine virksomheter og solgt selskapene for til sammen nesten 850 millioner kroner. Styrelederen innrømmer at han har hatt friere på døren.

– Vi har hatt store aktører, både industrielle og finansielle, som har tatt kontakt for å kjøpe oss. Frem til nå har ikke selskapet hatt behov for mer kapital. Men med de stegene vi nå planlegger, trenger vi å få inn mer kompetanse – både på de teknologiske og finansielle og juridiske områdene – for å kunne bli et mer komplett selskap, sier Torall.

Eierne har solgt til sammen 16,37 prosent av aksjene.

– Salgssummen er hemmelig, sier Torall.

I Sverige verdsettes netthandelsbedrifter ofte mellom én og tre ganger omsetningen avhengig av blant annet vekst og lønnsomhet. Med et slikt utgangspunkt er Milrab verdsatt til mellom 100 og 300 millioner kroner.

Blant Milrabs nye aksjonærer er flere tidligere eiere av programvareselskapet Drofus samt sjakkentusiasten Kjetil Myril Aasen som eide Melin Medical. De to selskapene ble solgt for henholdsvis 220 millioner og 619 millioner kroner.

– Vi har sterk tro på Milrab. Selskapet har hatt en bratt vekst kombinert med god lønnsomhet. Det er det ikke alle som klarer. Vi ser frem til å bidra til å utvikle Milrabs teknologiplattform og videre vekst de kommende årene, sier Rolf Jerving, administrerende direktør i programvareselskapet Drofus

Selv har han vært med på å bygge opp programvareselskapet som tilbyr et byggherreverktøy som også benyttes i stor utstrekning av arkitekter, ingeniører og entreprenørleder. Jerving leder fortsatt selskapet etter at det tyske selskapet Nemetschek kjøpte Drofus for to år siden.

Jerving har nå en aksjepost på 5,45 prosent i Milrab.

Like bak Nord-Korea

Milrab er i dag i tre land: Norge, Sverige og Finland. Sistnevnte land ble utpekt etter en «forsvarsstudie».

– Vi så på en statistikk over hvilke land i verden som har størst andel av personer tilknyttet forsvaret. På topp var Nord-Korea, men det var ikke mange plasser bak før Finland dukket opp. Finland har en gigantisk reservestyrke, sier Torall.

Han er meget fornøyd med salget til våre to naboland.

– I fjor utgjorde eksporten rundt 20 prosent. Nå vurderer vi å gå inn i flere land, som eksempelvis tyskspråklige. Men først må vi skaffe oss et lager i EU, sier Torall.

Han tar frem en pakke inne på lageret på Kalbakken.

– Her har du en modernisert utgave av et stormkjøkken. Denne kan produsere strøm og lade opp mobilen når du fyrer den opp med kvister.

En ny modernisert utgave av stormkjøkken som kan produsere strøm og lade mobil.
En ny modernisert utgave av stormkjøkken som kan produsere strøm og lade mobil. (Foto: Gorm K. Gaare)

I motsetning til sportsbutikkene sliter ikke Milrab med store varelagre.

– Her har vi 5000 varer. Snitt-tiden for en vare i lageret er 90 dager. Hele lageret byttes ut fire ganger i året. I fjor sendte vi ut 60.000 pakker herfra. I år regner jeg med at det bikker 100.000 forsendelser.

Torall har etter en del år lært hvor viktig enkelte ting er:

– Nå forsikrer vi varene etter en episode vi hadde sommeren 2013. Vi hadde inngått en rammeavtale med en kommune om salg av plastposer. Så fikk vi en mail fra transportøren med et bilde som viste at fraktskipet var delt i to. Båten sank i India-havet. Av varer som skulle til Norge, som gikk til bunns blant containerne, var plastposer og andaktsbøker til Forsvaret.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Huseier: – Jeg har ikke tenkt på strømprisen siden vi fikk solcellepanelene
02:13
Publisert: