Lavpriskjeden Nille ble overtatt av hovedkreditoren DNB i slutten av april, etter at selskapets eiere ikke ville spytte inn mer penger i selskapet. Nille hadde blant annet gått på en smell i Sverige.

Nå kommer nye koster inn.

Sjefen for interiørkjeden Kid Kjersti Hobøl blir nemlig ny sjef for Nille, opplyser børsnoterte Kid i en melding fredag. Hobøl fortsetter til en erstatning er på plass.

Hun har ledet Kid i åtte år, og var blant annet med på å børsnotere selskapet.

«Endringen er ikke initiert av styret», skriver Kid-styret i en melding til Børsen.

Ryddejobb

DNB meldte allerede for en uke siden at det satte inn sin faste ryddemann som styreleder i Nille, Reidar Mueller, partner i konsulentselskapet Varde Hartmark.

– Han var også inne i Kid. Vi setter på de beste folkene og så prøver vi å snu virksomheten, sa DNBs kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide da.

Disse kjedene stuper mest blant kundene

Det var nettopp DNB som i 2009 tok over interiørkjeden Kid, mens bokhandelkjeden Notabene havnet i DNBs bøker i 2013. Kid ble solgt videre til investor Bjørn Rune Gjelsten i 2012.

Gjelsten har trukket frem Hobøl som en av årsakene til at han gikk inn i Kid opprinnelig.

Når Hobøl nå går av som sjef for børsnoterte Kid, blir det en kvinne færre blant topplederne på børsen.

Mål og planer

Nille har i overkant av 360 butikker med 2000 ansatte i Norge. I Sverige hadde Nille rundt 30 butikker, men der mislykkes lavpriskjeden. I august ble den svenske virksomheten besluttet avviklet, og i januar ble butikkene lagt ned. Nille var gjennom en restrukturering våren 2017 der nåværende eier også skjøt inn frisk kapital. I forbindelse med dette ble det også lagt en plan for å avvikle den svenske virksomheten.

– Hva er suksessfaktoren for å lykkes med å snu en butikkjede som Nille?

– Det som er gjengs for ethvert selskap, er å ha tydelige mål og tydelige strategiske planer for hvordan man skal vokse og tjene penger. Så må man være lojal og tro mot de planene og sørge for at administrasjonen og butikkselgerne leverer til kundene hver dag, hver time, sa Mueller.

– Hvor lang tidshorisont har du?

– Jeg skuffer meg selv, eier, styret og ledelsen om vi ikke greier å ha solide tall fra 2021. Dette er et selskap som har tjent godt med penger og har en god posisjon i markedet, sier Mueller.

En av tingene som skal vurderes er beliggenheten og antallet butikker i Nille. Ifølge Mueller skal også Nille ha en «digital tilstedeværelse» fremover.(Vilkår)

Slik samler du bonuspoeng raskt
00:57
Publisert: