Mote- og interiørkjeden Indiska har slitt hardt med å tjene penger på salg av mote og interiør med inspirasjon fra India i det norske markedet. Selskapets underskudd har fortsatt år for år, og med et resultat før skatt på minus ni millioner kroner i fjor, har det samlet tapt 43 millioner kroner de seneste syv årene.

Salgsinntektene falt i fjor 12 millioner kroner til 76 millioner kroner.

La ned butikker

Indiska, som ble startet opp i Norge for 14 år siden, opplever tøff konkurranse.

Fem ulønnsomme butikker i Norge ble lagt ned mot slutten av fjoråret og starten av 2018, som følge av den svake driften, ifølge det nylig avlagte årsregnskapet. Indiska har nå syv butikker og en nettbutikk i Norge, mens det på det meste var 16 butikker.

Det svenske eierselskapet vurderer nå på vinteren 2018 å skyte inn mer penger for å sikre den norske virksomheten, etter at mer enn halvparten av egenkapitalen er barbert bort. Indiska har i tillegg til å legge ned butikker, også redusert kostnadene gjennom en innsparingsplan.

Også Tilbords-butikker har merket den tøffe konkurransen i det norske markedet, og vil nå legge ned ulønnsomme butikker. Kjøkkenkjeden ble i midten av november 2017 kjøpt opp av konkurrenten Kitch'n, som deretter slo det konkurs og kjøpte opp restene av konkursboet sammen med handelskonsernet Dalema.

Da Tilbords gikk konkurs, sa daglig leder i Kitch'n Odd Sverre Arnøy til DN at Kitch'n-eierne hadde visst det ville bli en betydelig jobb å redde Tilbords-kjeden, og regnet med tap og nedskrivninger, men tapene ble langt større enn forutsett.

Lavere bruttomargin

Mote- og interiørkjeden Indiska, som har avvikende regnskapsår fra 1. september til 31. august, leide i fjor alle lokalene sine. Det ga leiekostnader på 16 millioner kroner. Samlet hadde selskapet kostnader på 85 millioner kroner i fjor, der 20 millioner kroner var lønnskostnader fordelt på 40 årsverk.

Indiska Magasinets norske selskap er heleid av svenske Indiska Magasinets ab. I regnskapet trekker selskapet også frem at bruttomarginen, som er differansen mellom innkjøpspris og utsalgspris, har falt etter gjennomføring av flere kampanjer.

Det har ikke lykkes DN å komme i kontakt med Indiska-sjef Karin Lindahl. (Vilkår)