De første stilte seg i kø utenfor Power (tidligere Expert) allerede klokken 19 torsdag kveld. I 12 timer med regnbyer og et par plussgrader ventet de i håp om å sikre seg butikkens store trekkplaster – Norges billigste Playstation til 999 kroner – en rabatt på 63 prosent fra normalprisen. Men dem var det bare ti av.
Fornøyd etter seks timer i kø
Da Marta Gatalska og moren Ivona stilte opp utenfor butikken klokken 01.00 natt til fredag, var de allerede for sent ute.
– Vi var nummer 16 og 17 i køen. Det var nære på at jeg fikk en Playstation. Det var målet, sier hun, der hun står ved kassen.
– Men vi er veldig fornøyde altså. Både jeg og min mor har sikret oss hver vår 32 tommers led-tv fra Finlux til 499 kroner. Normalprisen er jo 2499 kroner, så her sparte vi mye, sier hun og smiler.
For Ruben Storevold, senterleder ved Sørlandssenteret, Skandinavias største kjøpesenter målt i areal med 165 butikker over 110.500 kvadratmeter, har Black Friday blitt årets viktigste salgsdag om en ser bort fra et par dager like før jul.
– I fjor hadde vi 55.000 besøkende på Black Friday og 32,5 millioner i omsetning. Vi var tidlig ute i 2014 med storsatsing på denne dagen. Dette blir bare større og større og vi skal være best, sier han.
– Hva sier du til kritikerne som mener denne dagen først og fremst er bra for forbrukere og kjøpesentrene, mens mange av butikkene taper penger?
– Jeg opplever at de gode kremmerne, de som planlegger i god tid, gjerne ett år i forveien, og kjøper inn varer til Black Friday når de er billigst, klarer å oppnå god avanse. Dette er også en god anledning til å få unna restevarer. Varehandelen er blitt mye mer dynamisk de siste årene. Det er ikke som før da man plasserte usolgte sesongvarer på lager, sier han.
– Så er det selvfølgelig alltid noen som ikke er godt nok forberedt og som kanskje ikke føler de får nok igjen.
– Hysteri
Lillan Balstad (58), eier av Tea & Coffe Shop i Lillemarkens i Kristiansand sentrum, er blant de få næringsdrivende som tør si ifra.
– Dette er jo helt vilt. Det er satt i gang et hysteri som bare er noe forbannet tull. Det er på tide at noen setter en stopper for denne galskapen, sier hun.
– Jeg forstår jo godt at publikum synes dette er bra. Og jeg ser at kjedebutikkene neppe har annet valg enn å bli med. Men at privateide forretninger som min, som ikke er i noen kjede, skal selge store mengder varer til halv pris nå like før jul, det skjønner jeg bare ikke logikken i. Er alle så feige og redde at de bare følger strømmen? Det blir i så fall for dumt. Jeg har snakket med flere som er enige med meg, men de tør rett og slett ikke si ifra.
Eneste Black Friday-tilbud er tre flasker juice til 100 kroner.
– Jeg kjøpte inn et stort parti til en god pris i sommer og ble lei av å se dem i hyllene. Men det er altså mitt eneste tilbud. Og blir de ikke solgt, kan jeg alltid drikke dem opp selv, sier hun.
– Folk er blitt utrolig lettlurte. De kjøper jo nesten hva det skal være bare det er på tilbud. Nei, dette er jeg ikke med på. Hvordan skal dette ende om ingen protesterer? Jeg tror det er viktig at noen markerer motstand. Jeg tror vi vil tjene på det i det lange løp, sier Balstad.(Vilkår)