I løpet av to år har gründerselskapet Forte Digital bygget en stab på 60 rådgivere, designere og teknologer.

Nå har dagligvaregiganten Norgesgruppen, med kjeder Kiwi og Meny, kjøpt seg opp til 10 prosent i selskapet og sikret seg styreplass.

Hensikten er å utnytte data som ligger i kjernesystemene til Norgesgruppen og bygge nye personaliserte tjenester ved bruk av maskinlæring og kunstig intelligens.

– For oss er dette en stor mulighet på flere måter. Norgesgruppen er en stor kunde, og så er det en god match ved at Norgesgruppen allerede er gode til å utnytte data gjennom sin Trumf-løsning med det vi ønsker å hjelpe andre kunder med, sier John Kårikstad som er daglig leder og største eier.

Han mener oppkjøpet gjør det mulig å heve ambisjonene.

– Samarbeidet med Norgesgruppen gjør at vi nå kan komme raskere ut i markedet og hjelpe andre kunder med å bygge relevante digitale løsninger basert på kundedata.

Seks partnere sitter med full kontroll i det unge selskapet som nå slipper inn Norgesgruppen på eiersiden. Partene ønsker ikke å kommentere kjøpesummen utover at den er på noen millioner kroner.

Forte Digital har hentet folk løpende siden oppstarten i 2017, og de ansatte er fordelt på Oslo og Krakow.

I fjor omsatte selskapet for 27,5 millioner kroner og fikk et overskudd på 3,6 millioner. Selskapet vil fortsatt bestå som en separat enhet også etter oppkjøpet.

Vil styrke internt tech-miljø

DN har tidligere omtalt hvordan Norgesgruppen forbereder seg på en digital tidsalder og hvordan globale aktører kan snu markedet på hodet. Planen til Norgesgruppen er at oppkjøpet skal bidra til at konsernet kan jobbe raskere og bedre med løsninger for kundene.

– Denne kompetansen de bidrar med er utrolig viktig for oss, og det er en knapphet på denne typen ressurser. Derfor ønsker vi å holde begge hendene på rattet i utviklingen av selskapet og at vi får en medvirkning, sier Truls Fjeldstad som er markeds- og analysedirektør i Norgesgruppen.

Konsulenter fra Forte Digital bidrar allerede i teamene som jobber med tjenesteutvikling i Norgesgruppen.

– Intensjonen er at vi på sikt skal sikre oss denne kompetansen internt. Utfordringen er at mange nyutdannede teknologer ønsker å jobbe i konsulentselskapene. dette er en omvei for å nå dette målet.

Han trekker også frem en annen fordel med å gå inn på eiersiden.

– Når vi har ti prosent og sitter i styret, tør vi å dele de innerste hemmelighetene på en helt annen måte.

Fra før av har Norgesgruppen mindre eierposter i tek-selskaper som zoop-it (hjemleveringstjenster) og Bember (parkeringstjenester).

Også Rema har gjort oppkjøp i teknologiselskap på strategisk viktige områder.

Tidligere i år sikret Rema seg en eierandel på 11 prosent i Motimate som utvikler en abonnementsbasert mobiltjeneste for internkommunikasjons- og opplæringsløsninger.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.