Norgesgruppen, med Johannson-familien som største eier, har gjennom mange år styrket sin posisjon i det norske dagligvaremarkedet gjennom vekst og å kapre nye markedsandeler.

I fjor fikk dagligvareaktøren et resultat før skatt på 3,06 milliarder kroner.

Inntektene steg fra 85,6 milliarder kroner til 87,8 milliarder kroner.

Ifølge analysebyrået Nielsen kontrollerer Norgesgruppen 43,2 prosent av det norske markedet med kjeder som Kiwi, Meny, Spar og Joker.

Merker konkurransen fra nettaktører

I årsrapporten skriver Norgesgruppen at markedsveksten for tradisjonelle dagligvarebutikker var på 2,8 prosent i fjor, mens deres vekst var på 3,3 prosent. Kiwi var butikkjeden med største vekst i markedet i 2018 basert på eksisterende butikker. Her var veksten på 4,1 prosent.

«De viktigste årsakene til at veksten har flatet ut, er at flere aktører tilbyr dagligvarer, lav befolkningsvekst og mindre matsvinn», skriver Norgesgruppen i rapporten.

De merker også presset fra nettaktører og grensehandel som oppnår høyere omsetningsvekst enn dagligvarebutikkene.

«Den sterke konkurransen har skapt uro i markedet, med mange kampanjer som flytter kun», skriver selskapet.

Fremover venter Norgesgruppen at veksten vil forbli lav i dagligvaremarkedet de neste årene.

Betalte 170 mill. mer for energi

Fjorårets høye kraftpriser ga Norgesgruppen et stort kostnadshopp på strøm. Strøm og drivstoffkostnadene økte med 170 millioner kroner fra 2017 til 2018.

Egenkapitalen til Norgesgruppen var ved utgangen av 2018 på 19,8 milliarder kroner, mens netto rentebærende gjeld var på 3,8 milliarder kroner.

Rema hentet tilbake markedsandeler

I for kapret Norgesgruppen 0,1 prosentpoeng nye markedsandeler, hvilket er noe svakere enn ekspansjonen de siste årene. Fjoråret var preget av at Rema hentet tilbake 0,39 prosent markedsandeler etter et svakt 2017. Rema, som har etablert mange nye butikker, vokste i hovedsak på bekostning av Coop.

Ved utgangen av fjoråret hadde Norgesgruppen 1834 butikker.

De siste årene har vært preget av en posisjoneringskamp mellom Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi, Rema og Coops vekstalibi Extra.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.